-
Urzeala realității – o perspectivă semiotică asupra cunoașterii
Autor(i): Călin Herțeg
Nr. pagini: 253 pagini
Editura: Eikon
Un model semiotic al cunoașterii este un model extins, el poate să explice ce este cunoașterea, atât la nivel zoologic,cît și antropologic, atât individual-gnoseologic, cât si colectiv-epistemologic. Plecând de la semn – în esență o relație, mai precis o relație de semnificare, putem vedea că modul de a fi în lume, atât al nostru, cât și al celorlalte viețuitoare, se manifestă prin semn, prin ceea ce semnifică lumea penru noi sau pentru celelalte ființe vii. Dacă restul viețuitoarelor trăiesc in monada Umwelt-ului lor, fără să conștientizeze că ea are limite si că există o diferență între Obiectul Imediat si Obiectul Dinamic al experienței lor, omul a conștientizat aceste limite si existența uneii relații de semnificare. Pe această relație de semnificare în care se află cu tot ce-l inconjoară, a extras-o si a folosit-o pentru a-si construi Lebenswelt-ul, pentru a elabora cel mai complex sistem de semne, limbaDin acest motiv limba este mai întâi un sistem de modelare ce are ca scop adaptarea si cunoașterea lumii si,apoi, comunicarea.. Ceea ce am urmărit noi în acest demers a fost tocmai identificarea acestor elemente prin care se poate fomula acest model semiotic al cunoașterii.
-
Turnura științifică a esteticii contemporane
Autor(i): Cornel-Florin Moraru
Nr. pagini: 346 pagini
Editura: Eikon
„Pentru a zăbovi puțin însă asupra stării de fapt actuale, trebuie să spunem că, pentru omul contemporan, nici o idee nu este mai demnă de admirație și de încredere decât ideea de știință. Încă de la începuturile modernității, știința ne-a oferit promisiunea găsirii mecanismelor interne de funcționare a universului și a legilor eterne ale acestuia, prin cunoașterea cărora ne-am putea înstăpâni definitiv asupra naturii din jurul nostru. Și aceasta nu a fost o promisiune în van. Prin intermediul tehnicii, aplicațiile înțelegerii științifice ne-au făcut viața mai ușoară și ne-au adus un plus de bunăstare la care oamenii premodernității nici nu visau. Tocmai de aceea, pentru că această activitate umană s-a dovedit atât de rodnică, trăim cu impresia – falsă de multe ori – că rezultatele științei sunt niște verdicte apodictice și adevăruri imuabile asupra cărora nu se poate reveni.”
-
Supraviețuind comunismului – istorie, memorie, uitare
Autor(i): Maria MATENOIU, Mihai GHEORGHIU
Nr. pagini: 448 pagini
Editura: Eikon
„Cotidianul comunist este în cel mai înalt grad paradoxal. și miraculos. Cotidianul comunist este permanent o tensiune insolubilă care își găsește mereu soluția, o imposibilitate patentă de supraviețuire care ajunge mereu, inevitabil, la supraviețuire, la continuitate, la gestul vital al rezistenței ca ființă umană în fața fiecărui mecanism al disoluției, al terorii sau al disciplinei carcerale al unei societăți care mizează pe transformarea ființei umane în mecanism biologic, în soldat al cauzei victoriei apocaliptice a economiei și a justiției comunist-proletare.” (Mihai Gheorghiu)
-
Singurătăți deghizate
Autor(i): Claudia Voiculescu
Nr. pagini: 136 pagini
Editura: Eikon
„Crochiu
Pe mama o aud prin curte
Din cuptor cum scoate turte;
Le pune-n cos cu lumanari si vin,
Ia din gradina trandafiri si crin
Si pleaca sa imparta-n tintirim
Unde-odihnesc atati pe care-i stim…”
-
Scriitorii români între refuzul compromisului și adaptare
Autor(i): Raluca-Nicoleta Spiridon
Nr. pagini: 560 pagini
Editura: Eikon
„Scriitorii români între refuzul compromisului și adaptare. Excludere socială și condamnare politică (1944-1964) a încercat, în urma unei documentări în arhive, coroborată cu memorialistica și sursele oficiale să realizeze o privire de ansamblu asupra represiunii împotriva scriitorilor români. În opinia noastră, represiunea împotriva intelectualilor în perioada 1944-1964 a fost sincronă contextului politic extern și intern care a generat-o, ceea ce face ca acest interval de timp să fie împărțit cu destul de multă ușurință în mai multe subperioade, fiecare cu particularitățile sale. Se poate astfel considera că în perioada 1944-1948, Partidul Comunist, prin intermediul pârghiilor guvernamentale pe care le-a deținut, acționează în principal prin schimbarea legislației atât pentru a-și instala treptat controlul asupra vieții literare cât și pentru a elimina din cadrele instituționale, personalitățile considerate indezirabile paradigmei comuniste. Aceasta nu a exclus, desigur, încercarea de a atrage în rândurile partidului, intelectuali de valoare. În primul rând au fost excluși din propria lor asociație profesională acei scriitori care susținuseră regimul antonescian și războiul din răsărit.”
-
România dincolo de trecut – eseu despre experiența servituții
Autor(i): Mihai GHEORGHIU
Nr. pagini: 474 pagini
Editura: Eikon
„Într-o bună zi descoperi uimit că exişti, descoperi teribila evidenţă a lui a fi. Este chiar ziua în care, vânat fiind, ai putea să mori, în care ceilalţi, vânaţi şi ei, mor lângă tine atingându-te cu ultima privire, cu ultima respiraţie, cu ultima nădejde. Chipul tău viu se pietrifică pe chipul lor mort, viaţa ta primeşte deschiderea, alunecarea dincolo, a vieţii lor sfâşiate de demenţa unei politici transformate în asasinat. Şi atunci înţelegi că nu poţi fi altfel decât liber, întors împotriva lor, desfiinţând mecanismul celor care i-au ucis. A privi uciderea semenilor tăi, a traversa ordalia de a fi victima pură este a privi şi a traversa absurdul, a fi martorul şi totodată subiectul inumanului, al limitei, al tărâmului celuilalt care este haosul, desfigurarea. Aceasta este clipa în care te cucereşti pe tine însuţi şi totodată treci către ceilalţi, spre fiinţa lor, spre fragilitatea lor care este şi a ta. Încerci puterea de a fi cu ceilalţi, pentru ceilalţi. Vrei de la ei chipul tău confirmat încercând să te descoperi şi să te aşezi împreună cu ei în comuniunea în care distanţa între fiinţe se dizolvă, dispare, transformată în coexistenţă, în asemănare şi comunicare. Decembrie 1989 ar fi putut fi asumarea coexistenţei prin libertate, putinţa de ne apăra reciproc în şi pentru libertate, momentul în care România putea deveni sarcina noastră comună, ieşirea din prizonierat. Dar sarcina noastră s-a transformat în politică şi experienţă a eşecului, adică în experienţă reală a iluzoriului.” (Mihai Gheorghiu)
-
Revelație și transformare: o interpretare a Evangheliei după Ioan (vol. II)
Autor(i): Dan Tomuleț
Nr. pagini: 474 pagini
Editura: Eikon
Descoperim în Evanghelia după Ioan că marea lucrare a divinităţii, destinată lumii, este darul vieţii. Dumnezeu are viaţa în sine însuşi şi în el se găseşte originea ultimă a faptului de a fi şi de a avea parte de experienţă. Conceptul creştin de viaţă nu este însă întreg, decât dacă adăugăm şi noţiunea de lumină a vieţii. Pentru revelaţia creştină, a exista şi a avea parte de experienţă nu epuizează sensul conceptului de viaţă. Abia progresul existenţei şi al experienţei în direcţia descoperirii slavei divine, adică, a frumuseţii, puterii şi înţelepciunii lui Dumnezeu, completează această noţiune şi îi conferă adevăratul ei înţeles. Stagnarea, sub acest raport, este mai degrabă o formă a morţii, ceea ce înseamnă că viaţa, în sens creştin, este strâns legată de lumina vieţii, de înţelegerea sensului şi a semnificaţiei existenţei. În consecinţă, darul vieţii este puterea lui Dumnezeu de a ridica din moarte, prin suflarea gurii lui, nişte fantome ale nefiinţei, care nu vin totuşi din nimic ca dintr-o sursă a lor, ci se ivesc din Dumnezeu pe fundalul mărginirii, adică, în spaţiul limitării.
-
Regele Mihai I în amintirea mea
Autor(i): Despina Skeletti-Budişteanu
Nr. pagini: 318 pagini
Editura: Eikon
„Nici nu știu de ce m-a dus gândul brusc la Regele Mihai. Ce o fi făcând? Ce bărbat frumos! L-am zărit odată în tinerețe, cum trecea cu mașina destul de încet pentru el. De obicei, conducea foarte repede pe Kiseleff sau pe Jianu, printre aleile de trandafiri pe unde mă plimbam și eu. Era la volan. În ziua aceea era cald. Se afla la volanul superbei lui mașini decapotabile, proptit cu cotul aproape afară de tot pe geam și fumând dintr-o țigară lungă. Tocmai traversam. M-a amuzat. Și, fixându-l, am văzut că era cu cineva. Am întors brusc capul, parcă aș fi fost prinsă în plin păcat. Când m-am întors dispăruse, dar ochii lui albaștri rămăseseră înfipți în ai mei. Din clipa aceea am simțit un mosorel ce se învârtea în jurul inimii. Eram geloasă. Cine o fi fost? O fi fost cea cu care știam de multă vreme că se plimbă sau era alta? M-am așezat pe o bancă între trandafiri și în plin soare. Aveam o rochie galbenă. Tocmai fusesem la mare. Eram foarte bronzată. Trandafirii erau roșii. Poate mai trece…”
-
Purgatoriul
Autor(i): Dante Alighieri
Nr. pagini: 284 pagini
Editura: Eikon
„Sufletele poposesc în diferitele ocoluri ale muntelui un interval de timp ce depinde de gravitatea păcatului comis, care, în cazul poetului Stațiu, de exemplu, poate fi nul, căci el a fost supus deja pedepselor în ultimele două cornișe; popasul păcătoșilor poate, însă, să dureze ani sau chiar veacuri. Firește, sufletele personajelor sfinte sau meritorii merg direct la Ceruri, fără să mai treacă prin Purgatoriu, așa cum afirmă de pildă strămoșul-profet Cacciaguida. Când duhul unui penitent și-a isprăvit în întregime pedeapsa, muntele purgatorial se cutremură, a se vedea cazul eliberării/ descătușării poetului latin Stațiu, timp în care toate umbrele intonează Slavă…; odată eliberat, sufletul respectiv imediat va trece prin flăcările purificatoare din ultimul cerc, apoi va merge în Paradisul Terestru, adică la vârful muntelui purgatorial (Eden). Ajuns aici, el este primit de Matelda, ce reprezintă probabil starea de puritate a omului de dinaintea păcatului originar; aceasta îl botează, ca să zicem așa, în cele două râuri din Eden: Lete, ce șterge amintirea păcatelor săvârșite în timpul vieții, și Eunoe, ce întărește amintirea faptelor bune. Acest ritual de ablațiune, purificare, lustrație fiind îndeplinit, înseamnă că duhul respectiv este pregătit să urce în slavă, gata să se înalțe la stele, așa cum Dante însuși, după ce a fost supus respectivului ritual, va spune despre sine.” Geo Vasile
-
Paradoxuri și îngenunchieri – meditații despre filosofie și credință
Autor(i): Nicolae Turcan
Nr. pagini: 114 pagini
Editura: Eikon
Câți dintre idolii lui Dumnezeu ai alungat din tine însuți? De câte ori a reușit rugăciunea ta să spargă oglinda în care te autocontemplai fără să știi? A izbutit strigătul tău către Dumnezeul cel adevărat să risipească imaginile false care-ți populau mintea? Ți-ai oprit gândurile la marginea tainei, ți-ai lăsat neînțelegerea să vadă, prăbușindu-te înaintea Celui mai presus de toate reprezentările, simțirile și conceptele tale? Ai contemplat în icoană de necontemplatul, în cuvinte – de nespusul, în gânduri – de negânditul?
-
Pagini de jurnal 1946 – 1948
Autor(i): Mărgărita Ioana Vulcănescu
Nr. pagini: 160 pagini
Editura: Eikon
„Mircea e condamnat la 8 ani de închisoare, ca anul trecut. Nu mă așteptam. Președintele, singur, așezat în fotoliul său, se făcuse foarte mic; a citit sentința cu o voce abia inteligibilă și înecată. S-a oprit de mai multe ori, făcând pauze mari, neputând să mai vorbească. Procurorul nu era acolo. După ce a terminat, președintele s-a ridicat spunând: „faceți recurs toți, nu-i așa?” „Toți, se înțelege, se înțelege!”, a spus Mircea primul, toți făcând cor după el. „Curtea ia notă”, a răspuns președintele și a dispărut pe ușă. Mi-a fost milă de el. Toți au fost magnifici. Mircea a ascultat în picioare, cu brațele încrucișate, privirea clară. Surâdea, râdea aproape, pentru că este atât de absurd! A fost fermecător cu Mariuca și cu mine. Mariuca plângea și voia să râdă. Soldații și gardienii aveau ochii plini de lacrimi. Erau toți triști. Lumea consternată.”
-
Omul și Frumosul timpului său (…lumea antică)
Autor(i): Mariana Cîmpeanu
Nr. pagini: 136 pagini
Editura: Eikon
„Scrisă spre a aduce înțelesuri deopotrivă de natură estetică, artistică și de istoria artei, cartea Marianei Cîmpeanu este și un salutar manual, adresat studenților din spațiul interdisciplinar, ce cuprinde alături de ariile deja menționate și pe cele ale teatrului, ale filmului ori ale spectacolului.
Înțelegând existența operei de artă, cu accent vizual ce se desfășoară sub ochii umanității de peste 2000 de ani, asemenea unui spectacol plin de forme și culori, care includ mișcarea, sunetul și acțiunea; fiind totodată supusă și marilor categorii estetice asemeni frumosului, urâtului, tragicului, comicului și kitsch-ului.
Plecând din universul artei primitive și, mai apoi, antice, autoarea poposește în principalele etape ale creației, respectiv creatori și opere însemnate, cu precădere vizând cultura, arhitectura sau sculptura, pe care le prezintă sub aspecte diverse; încadrând subiectul în spațiul variat al zonelor geografice, istorice, tradiționale, ale credințelor monoteiste sau politeiste, ale meșteșugurilor, ale vestimentației (modei).”, Prof. Dr. Marcel Muntean