-
Ultimele fabule închipuite ale lui Urmuz în imaginarul autorului – Ediția a II-a
AUTOR: Romulus Sălăgean
ANUL APARIȚIEI: 2024
PAGINI: 118
EDITURA: Eikon
IV
Un mascat și o mascată
Duceau lipsă de prelată.
Și l-au rugat pe Ulise
Să-i ascundă în culise.
Ulise urzea un plan
Pentru războiul troian,
Neștiind că Penelopa
A speriat Europa.
„Odiseus! Odiseus!
Strigă el ca Homo Deus –
Nu umbla de colo-colo
Că n-oi fi tu Marco Polo!”
Ody scoase o sirenă
Ce se-agățase-n antenă
Și a exclamat: „Mégère,
Să mi-o pui la frigider!”
MORALA
Zombi sau omul nou.
-
Scrisori către sine
AUTOR: Matei Agachi
ANUL APARIȚIEI: 2024
PAGINI: 112
EDITURA: Eikon
De multe ori oamenii nu apreciaza minunile care se petrec in vietile lor. Oare de ce? Pentru ca au o viziune „idealista” despre viata. Desigur „ideal” ar fi sa nu le fie niciodata greu, sa nu intampine dificultati in ceea ce fac, sa fie totul lin si usor de la un capat la altul. Dar nu este asa, si pentru ratiuni bune. Creatorul a conceput lumea aceasta in asa fel incat totul sa evolueze. Fara o opozitie a parcursului lin nu ar exista evolutie, si nici mentinere.
Oamenii sunt diferiti, cu background-uri diferite, mai fericite sau mai putin fericite. Toti evolueaza in moduri unice. Nici caderile nu sunt destinatii finale ale disperarii ci urcusuri paradoxale, manifestate prin experienta dobandita. Chiar si cele mai intunecate fapturi, diavolii, cum ii numesc unii, sunt spirite care au posibilitatea de a se intoarce ,si a deveni spirite de lumina. Si nu numai ca au posibilitatea dar aceasta este si menirea lor ca si a oricarui spirit de altfel. Dumnezeu ii vede ca pe niste fiinte nedesavarsite, care nu au reusit inca sa iasa din egoismul propriu, dar pe care ii asteapta, desi nu ii poate forta, deoarece acestia, ca si oamenii au liberul arbitru. Dar nu sunt considerati rai, monstri sau mizerabili. Desigur, actiunile lor nu sunt bune, dar pentru Creator care este desavarsit si pur, nimic nu este rau ci toate sunt desavarsite si bune, iar raul este intotdeauna intors inspre bine.
-
Roșu
AUTOR: John Logan
ANUL APARIȚIEI: 2024
PAGINI: 73
EDITURA: Eikon
John David Logan (n. 24 septembrie 1961, San Diego, California, SUA) este dramaturg american, scenarist, producător de film și producător de televiziune. Părinții săi au emigrat în Statele Unite din Irlanda de Nord, iar el este cel mai mic dintre cei trei copii. A studiat la Universitatea din Northwestern, pe care a absolvit-o în 1983. A fost nominalizat de trei ori la premiile Oscar; de două ori pentru cel mai bun scenariu original pentru filmele Gladiatorul (2000) și Aviatorul (2004) și o dată pentru cel mai bun scenariu adaptat pentru filmul Hugo (2011) John Logan a fost un dramaturg de succes în Chicago cu mulți ani înainte de a trece la scenarii de film. Prima sa piesă, Niciodată păcătosul, spune povestea criminalilor Leopold și Loeb. Piesele sale ulterioare de teatru sunt Hauptmann despre răpirea fiului lui Lindberg și Riverview, o melodramă muzicală care are loc în celebrul parc de distracții Riverview Park din Chicago. Ultimele filme la care John Logan a lucrat ca scenarist sunt desenul animat Rango regizat de Gore Verbinsky, în care rolul principal de voce a fost jucat de Johnny Depp, adaptarea filmului după tragedia lui Shakespeare, Coriolanus, regizată de Ralph Fiennes, ecranizarea cărții Invenția lui Hugo Cabre, regizată de Martin Scorsese și al 23-lea film despre James Bond, Skyfall. Acțiunea piesei Roșu se petrece în 1958 în New York, când artistul Mark Rothko primește cea mai mare comandă din lumea artei, aceea de a crea o serie de picturi murale pentru restaurantul The Four Seasons din noua clădire Seagram de pe Park Avenue. Sub privirea atentă a tânărului său asistent Ken și sub prezența amenințătoare a unei noi generații de artiști, Mark Rothko se confruntă cu cea mai mare provocare a sa de până atunci. El trebuia să creeze o lucrare definitivă pentru un cadru extraordinar. Roșu este o relatare emoționantă și convingătoare a unuia dintre cei mai mari artiști ai secolului XX. Montată pentru prima oară la Teatrul Donmar Warehouse din Londra în decembrie 2009, importată în primăvara lui 2010 pe Broadway, a primit șase premii Tony, iar acum aceeași piesă este la Satu-Mare în premieră națională.
-
Amortizor de fericire
AUTOR: Adrian Păpăruz
ANUL APARIȚIEI: 2024
PAGINI: 140
EDITURA: Eikon
tu inventezi cuvinte-ncâlcite,
pe fluturi încaleci să zbori după melci,
pictezi pe-amintiri săruturi smintite,
balerină prin rai, alergând, te visezi…
eu mă tem de credințele mele,
port cuvintele tale, în noapte, fular,
mă dezbrac de-ntrebări pân’ la piele,
din inimă, orb, îmi sculptez felinar…
așa ne petrecem și această uitare,
la porți de cer, cerșind tăcuți,
în Ochi nu mai avem nicio culoare,
și dorul ni se stinge iar, suntem pierduți…
-
Floare de TU
AUTOR: Mircea Liviu Goga
ANUL APARIȚIEI: 2024
PAGINI: 72
EDITURA: Eikon
*** Să nu te mire, domnule Cutare:
Pe mine însumi m-a mâncat o floare.
Când mângâiam conturul ei mieros,
Ea mâna mi-a muşcat-o pân’ la os.
Poate că vrea destinul să ne-nveţe
Să nu mai credem nici în frumuseţe,
S-o alungăm din curtea minţii noastre?
Ferească-ne, candori, de-aşa năpaste!
Ori poate s-a temut că vreodată
Am să-i strivesc corola fermecată?
Că nu sunt demn să-i pipăi catifeaua?
Că-n suflet pe tandreţe zburdă neaua?
Floare de Tu, cu taina de albine!
Eu ţi-am aflat doar rănile din mine!
-
Confesiunile balaurului cu șapte inimi
AUTOR: Vasile Iftime
ANUL APARIȚIEI: 2024
PAGINI: 108
EDITURA: Eikon
cineva să arunce bila aceasta în cer
vrei să te rogi
dar buzele și degetele și genunchii s-au retras în carne
ești un poem ce se rostogolește între spitalul de urgență și
biserică
îngerul tău este pasionat de popice
și doamne cât de mult îți dorești să înfurii îngerul
să arunce mai cu viață
și bila să nu se mai oprească
și bila să doboare porțile
clopotnițele bisericilor
crucile
când erai tânăr un călugăr te-a învățat rugăciunea inimii
o rosteai pe silabe ca pe o curgere tainică
inima ta în alte inimi colmatate
acum în spital în biserică în patul conjugal
ți se administrează câte o perfuzie cu dumnezeu
tu și dumnezeu la ambele capete
în cer sângele este albastru
în venele tale nu se asimilează fierul
calciul magneziul dumnezeu
ai pierdut mult sânge spun doctorii
și din perfuzie curge cer limpede
și din potir cer limpede
de parcă pe iisus l-a născut o pasăre
de parcă însuși dumnezeu este un decupaj
dint-o revistă de colorat diminețile
dar tu vrei să te rogi
mâinile și buzele și genunchii s-au ascuns în alte mâini
în alte buze
în alți genunchi
bunica purta o metanie împletită din cânepă
tu porți metania împletită de cânepă
și numeri mai departe
privești cerul
dumnezeu coboară în ochii tăi și plânge
-
Eu. Jurnal inexistențial
AUTOR: Ionuț Iamandi
ANUL APARIȚIEI: 2024
PAGINI: 118
EDITURA: Eikon
Această carte aude. Ea nu prea iese din casă, dar îi știe toate sunetele. Ea ține jurnalul inexistențial al personajului eu: Dac-ar fi după mine, eu aș exista între oameni, ar fi între tu și el, nu foarte exact undeva, oscilând și vibrând puțin, ca unda. Nu am nimic cu cei ce sunt particule, dar n-aș fi una dintre ele. Undă de eu. Cartea aceasta are o soră care vede. Ea iese la fereastră și se uită la nori, la lună și uneori la oameni. Prin curte prinde un galop de gând:
mov de furtună –
cerul se uită miop
la lanul galben
Cele două surori sunt gemene. Simțurile lor se completează și se împletesc. Împreună.
(Autorul)
-
Plecări și înduplecări ale dorului
AUTOR: Dumitru Viorel Neagu
ANUL APARIȚIEI: 2024
PAGINI: 126
EDITURA: Eikon
De la un prieteșug de conveniență pe tărâmul Facebook-ului și până la a scrie un text concluziv pus pe coperta a IV a a unei cărți mă gândeam că e cale lungă. Omul acesta, pictor bisericesc (eu taman ce lucrez la un roman cu unul care, în nebunia lui, face pe Rubliov!), dar și poet (și încă unul veri – tabil) musai că trebuie să fi știut o scurtătură. Și iată-l ajuns, cu volumul său cu tot (cel mai recent, firește) în laboratorul meu de alchimie, atât de sărac în fasoane. Drept pentru care m-am apucat să citesc (că măcar la lectură mă pricep), atras și de ilustrația copertei, în deplină concordanță cu gusturile unuia ceva mai știutor în ale artelor frumoase. Iar ilustrația cu pricina mă trimite cu gândul la vremurile lui Blaise de Vigenère, secretarul lui Henric al III-lea, autorul volumului Psalmii lui David turnați în proză măsurată sau vers liber, neîntâmplător, și nu neapărat pentru structura tehnică a poemelor, neîncorsetate de rigorile dulcelui stil clasic. Într-o epocă în care trendul (sic!) desființează din poezie punctuația, spre bucuria unora mai puțin cunoscători în tainele gramaticii, dar și titlurile, Dumitru Viorel Neagu se așază de-a curmezi – șul. Pune și virgule, acolo unde le e locul, însă ceea ce m-a frapat este felul în care s-a gândit să-și boteze poemele, cu niște titluri de o încărcătură lirică rară, deloc scurte, ele însele niște autentice poeme, deosebit de expresive și de originale, aducând a versete. O poezie a sensului regăsit, delicată și ade – menitoare ca „sufletul în care se pot cuibări păsările altcuiva”.
Mihail Soare – Mai 2024
-
Sexerciții
Autor(i): Wilma Fingerfit
Nr. pagini: 96 pagini
Anul apariţiei: 2024
Editura: Prestige
Cum sa te f*ti pentru a avea o forma fizica de invidiat si sa arzi calorii in timp ce ti-o tragi
lata ghidul tau esential pentru a obtine o forma fizica de invidiat cu ajutorul sexului.
Uita de exercitiile grele si alege sa-ti lucrezi din greu pelvisul cu acest set orgasmic de exercitii erotice. Indiferent daca esti un incepator intre asternuturi sau un sex-pert
veteran, aceste exercitii te vor ajuta, cu siguranta, sa iti pui fluidele in miscare si sa te mentii in forma. Cu spatii dedicate enumerarii performantelor tale si inregistrarii partidelor tale de amor, acesta este ghidul fundamental care te va ajuta sa ramai in forma cu ajutorul sexului.
-
Despre
Autor(i): Sorin Șerb
Nr. pagini: 144 pagini
Editura: Cetatea de Scaun
Un nou volum de versuri semnat de Sorin Șerb.
ermitajul părăsit
pregătisem un volum
cu pagini albe
vagi contururi îngălbenite
acolo unde au stat versurile
să ne plimbăm prin el
ca printr-un ermitaj abandonat
admirând fantomele de pe ziduri
dar paginile s-au înroșit
masa de scris s-a înroșit
cerul s-a înroșit
cineva se întrupa acolo
se ridica prin pagină
nicio pagină în plus
nu-l oprea
uite aici pot aici
să-i citesc ridurile
apasă cu fața
în pagina aceasta
mă mușcă de palmă
-
Bocancii mortului
Autor(i): Bata Marianov
Editura: Palimpsest
Pictor și sculptor dăruit cu un talent nativ puternic, dezlănțuit, în permanentă gâlceavă cu barierele din interior sau exterioare, Bata Marianov emigrează la începutul deceniului opt în Germania. Straniile lui forme stârnite de penel și daltă, îndrăznețe, atinse emblematic de duhul avangardei și neconvenționalului, își afirmă apăsat identitatea, revendicându-și un loc singular, ca simțire și mod de exprimare, în limba universală a necuvântului. Dar el nu se oprește numai aici, ci scrie și literatură, și încă în două limbi, română și sârbă. Prozele sale, cel puțin cele publicate la Editura Palimpsest, Coada dracului, Valea cu ierburi amare și Bocancii mortului, sunt de-a dreptul provocatoare. În ele se îmbină ficțiunea cu realul, cu documentul și memorialistica, uneori chiar cu oniricul, personajele inventate cu cel din viața publică sau din anturajul imediat al autorului. Bocancii mortului, deși ar putea să supere pe mulți, din acest punct de vedere excelează. Dezvăluie acid adevăruri care nu convin. Și dintr-un atare motiv se citește pe nerăsuflate.
-
Casa de pe deal
Autor(i): Cati Giurgiu
Editura: Palimpsest
Casa de pe deal de Cati Giurgiu este carte scrisă cu adevăr, sensibilitate, cu acuratețe stilistică și simț al detaliilor, cu artă. Forma de relatare e aceea a unor confesiuni ficționale. Autoarea reconstituie cu vibrație poetică atmosfera și dramele unei localități rurale românești. Tema centrală vizează viața de zi cu zi din societatea actuală supusă perioadei de tranziție ce îi modifică radical valorile existențiale și moale. Personajele sunt atât de vii și de credibile încât ai impresia că le cunoști și te-ai putea întâlni cu ele la colț de stradă. Fiacare poartă o mască socială capabilă să genereze arhetipuri psihologice inconfundabile. Romanul duios-amar, cu unb titlu simbolic, Casa de pe deal, este o scriere de valoare, autentică, care configurează imaginea unei categorii de populație abandonată, aflată într-un moment de criză, pentru care „paradisul” înseamnă meleaguri străine. Din păcate, astfel de cărți, scrise de așa-ziși neutri, sunt neîndreptățite astăzi de critica literară, aceasta asumându-și apartenența fără reticență la un anume grup, iar „geniali” sunt numai cei care aparțin grupului respectiv. Uneori chiar prin rotație.