-
Trei zile de foc. Roosevelt și întâlnirea de la Teheran
Autor(i): Bret Baier, Catherine Whitney
Nr. pagini: 592 pagini
An: 2024
Editura: Corint
Portretul președintelui american Franklin Delano Roosevelt și întâlnirea dintre acesta, Winston Churchill și Iosif Stalin de la Teheran, din 1943.
Noiembrie 1943. Aproape întreg continentul european era controlat de naziști și de țările Axei, iar Japonia încă domina zona pacificului. Prin victorii succesive în Mediterana, la Guadalcanal și pe Frontul de Est, Aliații avansaseră pe un mare teritoriu, dar cu un cost extraordinar.
În aceeași lună, un pariu îndrăzneț a fost pus la cale, unul care avea să schimbe totul. În secret, „cei trei mari” – Franklin D. Roosevelt, Winston Churchill și Iosif Stalin – s-au întâlnit întâia oară, pentru a stabili o strategie de înfrângere a lui Adolf Hitler. La Teheran, în Iran, pe parcursul a trei zile, acest trio – colaboratori improbabili, uniți de responsabilitatea lor ca șefi ai Puterilor Aliate – a luat decizii esențiale, care au marcat ultimii ani ai războiului și perioada postbelică.
Trei zile de foc se concentrează asupra vieții lui Franklin D. Roosevelt și, totodată, asupra factorilor care l-au condus către victoria din zilele decisive de la Teheran. Descoperind noi detalii în transcrieri rar văzute, istorii orale și documente declasificate ale Departamentului de Stat al SUA, precum și în documente prezidențiale din colecțiile Bibliotecii „Franklin D. Roosevelt”, jurnalistul Bret Baier dezvăluie personalitatea complexă a președintelui american care s-a confruntat cu cea mai mare provocare la adresa Statelor Unite de după perioada lui Abraham Lincoln.
-
Tunelurile terorii. Războiul dintre Hamas și Israel
Autor(i): Alan Dershowitz
Nr. pagini: 272 pagini
An: 2023
Editura: Corint
Celebrul avocat american Alan Dershowitz, sfetnicul a numeroși președinți și prim-miniștri, cel mai tânăr om care a predate vreodată la prestigioasa Harvard Law School și autorul a peste 30 de cărți, ne oferă, în Tunelurile terorii, una dintre pledoariile care i-au adus faima. El construiește un caz în apărarea nu doar a legalității, ci și a legitimității morale a războiului purtat de forțele armate israeliene împotriva organizației Hamas, argumentând ca toate măsurile luate de Israel în timpul conflictului armat din 2014, intitulat Operațiunea „Protective Edge”, au fost justificate. Ele au fost doar un răspuns la campania de bombardare a orașelor din sudul Israelului și la numeroasele atacuri ale luptătorilor Hamas ce s-au strecurat pe sub bariera de protecție care înconjoară Fâșia Gaza printr-o rețea complicată de galerii subterane.
-
Ultima noapte la Auschwitz
Autor(i): Baiu Cosmin
Nr. pagini: 240 pagini
Anul apariţiei: 2020
Editura: NEVERLAND
In toamna anului 1944, un tanar profesor de istorie antica din Viena este urcat intr-un tren de marfa, alaturi de mii de alți condamnați, și este deportat la Auschwitz.
Pentru a evada, are la dispoziție doar cateva saptamani, pana cand foamea ii va intuneca judecata, pana ce trupul sau va fi prea slabit pentru a mai putea lupta.
Oare va reuși?! Deznodamantul romanului este neașteptat și șocant…
Scris la persoana intai, intr-o maniera alerta, romanul Ultima noapte la Auschwitz transporta cititorul in atmosfera terifianta a acestei fabrici a morții, unde pana și aerul miroase a deznadejde, in intimitatea gandurilor, a motivației și a dialogurilor unor monștri cu fața umana, precum Josef Mengele, Rudolf Höss sau criminalul Karl Fritzsch.
Personajul principal, Severin Bosch, un intelectual austriac de origine romana, un exponent al supraomului lui Nietzsche, intra, fara voia sa, in maruntaiele acestei mașinarii bine organizate, este martor la crime atroce, la dezumanizare și la tradare, insa reușește in numai cateva zile sa organizeze opoziția, devenind liderul unei mișcari de rezistența ce iși propune eliberarea tuturor prizonierilor din lagar.
Inspirat din fapte reale, bine documentat, Ultima noapte la Auschwitz este un thriller istoric captivant și inspaimantator, o adevarata descindere in infern, care reda magistral incleștarea oarba, mutilanta, intre ființe dezumanizate, indoctrinate și victimele lor lipsite de aparare.
Cosmin BAIU este autorul romanului horror de succes Interviul (Editura Neverland, București, 2019), precum și al multor altor volume de ficțiune și dezvoltare personala, distribuite in țara și in strainatate.
-
Ultima zi a lui Hitler
Autor(i): Richard Dargie
Nr. pagini: 216 pagini
Anul apariţiei: 2021
Editura: Prestige
V-ati intrebat vreodata ce se intampla in mintea lui Adolf Hitler in ultimele sale ore in Fuhrerbunker?
Care au fost gandurile sale pe masura ce contactul radio cu lumea exterioara era din ce in ce mai slab, exploziile sovietice deveneau tot mai puternice si el incepea sa-si simta puterea de nepatruns pierind?
I-a parut rau lui Hitler pentru crimele sale impotriva umanitatii sau a fost obsedat de gandurile despre iminenta infrangere si despre sinucidere?
Cu o distributie inimitabila de personaje condamnate, de la insusi Hitler pana la amanta sa, Eva Braun, ucigasul in masa Heinrich Himmler, seful viclean al propagandei naziste, Joseph Goebbels, si manipulatorul Martin Bormann, aceasta carte surprinde toata drama si spaima din buncar, in timp ce implacabila Armata Rosie avansa in inima Berlinului, iar Hitler si Reich-ul sau de o mie de ani dispareau in istorie.
-
Ultimele zile ale Imperiului Otoman (1918-1922)
Autor(i): RYAN GINGERAS
Nr. pagini: 390 pagini
Editura: Cetatea de Scaun
Imperiul Otoman a fost o mare putere de-a lungul Evului Mediu. Până în 1914, teritoriul său s-a redus, dar a rămas, totuși, după Rusia, cel mai mare stat european. Întinzându-se de la Adriatica până la Oceanul Indian, imperiul a fost atât o mare entitate politică, cât și una religioasă, cu sultanul conducând peste Locurile Sfinte, în calitate de calif și succesor al lui Mahomed. „Ultimele zile ale Imperiului Otoman” de Ryan Gingeras oferă o analiză detaliată a contextului politic, social și economic al imperiului în deceniile care au precedat prăbușirea sa. Ryan Gingeras folosește surse primare și secundare pentru a ilustra modul în care evenimentele interne și externe au dus la declinul și la prăbușirea imperiului.
Cartea oferă o perspectivă nouă asupra acestei perioade complexe din istorie care a avut un impact major asupra regiunii și asupra lumii, în ansamblu, cu reverberații până în zilele noastre.
O lectură captivantă pentru pasionații de istorie, politică și relații internaționale, precum și pentru studenții și cercetătorii specializați în aceste domenii.
-
Ultimul Interviu
Autor(i): ERICH BUBI HARTMANN
Nr. pagini: 86 pagini
An: 2020
Editura: Miidecarti
Cartea redă ultimul interviu al celebrului pilot german Erich Bubi Hartmann
-
Ultimul Prusac vol. 1
Autor(i): CHARLES MESSENGER
Nr. pagini: 240 pagini
An: 2018
Editura: Miidecarti
Feldmareșalul Gerd von Rundstedt (1875-1953) a fost unul dintre cei mai remarcabili comandanți germani din cel de-al Doilea Război Mondial. După serviciul din perioada 1914-1918, atât pe Frontul de Vest, cât și pe Frontul de Est, a avansat constant în rândurile ierarhiei militare înainte de a se retrage în 1938. Rechemat pentru a planifica atacul asupra Poloniei, a deținut o funcție de conducere în această acțiune, precum și în invazia Franței din 1940. Ulterior, a avut sub comanda sa Grupul de armată Sud în atacul asupra Rusiei, până când a fost destituit la sfârșitul anului 1941. Din nou chemat la datorie, a fost numit Comandant Suprem pe Frontul de Vest, funcție din care s-a confruntat în 1944 cu invazia Aliaților în Franța, dar a fost îndepărtat din post în luna iulie a aceluiași an. A revenit în funcție în septembrie 1944 și a fost responsabil de contraofensiva din Ardeni din decembrie 1944. A fost capturat de americani și predat britanicilor, care au vrut să-l judece pentru crime de război. Doar starea precară a sănătății sale a împiedicat să se întâmple acest lucru.
-
Ultimul Prusac vol. 2
Autor(i): CHARLES MESSENGER
Nr. pagini: 252 pagini
An: 2018
Editura: Miidecarti
Feldmareșalul Gerd von Rundstedt (1875-1953) a fost unul dintre cei mai remarcabili comandanți germani din cel de-al Doilea Război Mondial. După serviciul din perioada 1914-1918, atât pe Frontul de Vest, cât și pe Frontul de Est, a avansat constant în rândurile ierarhiei militare înainte de a se retrage în 1938. Rechemat pentru a planifica atacul asupra Poloniei, a deținut o funcție de conducere în această acțiune, precum și în invazia Franței din 1940. Ulterior, a avut sub comanda sa Grupul de armată Sud în atacul asupra Rusiei, până când a fost destituit la sfârșitul anului 1941. Din nou chemat la datorie, a fost numit Comandant Suprem pe Frontul de Vest, funcție din care s-a confruntat în 1944 cu invazia Aliaților în Franța, dar a fost îndepărtat din post în luna iulie a aceluiași an. A revenit în funcție în septembrie 1944 și a fost responsabil de contraofensiva din Ardeni din decembrie 1944. A fost capturat de americani și predat britanicilor, care au vrut să-l judece pentru crime de război. Doar starea precară a sănătății sale a împiedicat să se întâmple acest lucru.
-
Umbre și lumini. Amintirile unei prințese moldave
Autor(i): Maria Cantacuzino – Enescu
Nr. pagini: 448 pagini
An: 2022
Editura: Paul Editions
Persoana mea? Acordul destul de satisfacator al formei cu “ceea ce” insufleteste formele.
Bunatatea mea? Imposibilitatea de a face vreun gest care mi-ar incarca constiinta sau mi-ar tulbura pacea interioara si nevoia egoista de a vedea ochi si chipuri fericite stralucind in jurul meu.
Morala mea? Absenta slabiciunii si a meschinariei si “tinuta” …in abaterile mele de la Morala…
Etica mea? Acest absolut de morala? O mare libertate de actiune, pe de o parte si, pe de alta, un simt foarte strict al responsabilitatilor mele in privinta consecintelor actelor mele.
Legile care ordoneaza actele mele? Dar… Legea.
Echilibrul meu? Un centru de gravitate bine plasat, o fericita oscilare in jurul unui punct fix invariabil: Absolutul.
Unitatea mea? O perfecta omogenitate spirituala in diversitatea experientelor si a manifestarilor.
Estetica mea? Linia, cautarea si punerea in valoare a esentialului in mine si in jurul meu si absenta ostentatiei si a complicatiei in jur si in ceea ce fac.
Arta mea de a trai? Simtul exact al legilor armoniei si al raportului ascuns din lucruri. Ritualul si ritmul in faptele si gesturile zilnice, cu Infinitul drept punct de sprijin si de reper.
Iubirile mele? Elanul, uneori disperat, dar totdeauna lucid; spre “ceea ce este mai bun” in cei pe care ii iubesc si exaltarea obiectiva pe care mi-o comunica valoarea lor intrinseca si substanta lor exceptionala.
Tandretea mea? Fervoare pentru ceea ce-mi place sau ma emotioneaza in cei pe care ii iubesc.
Personalitatea mea, in sfarsit? O asamblare derutanta si fascinanta totodata, care adesea sperie, de elemente multiple, uneori prea complicate, aparent contradictorii daca sunt privita din exterior. Un ansamblu armonios, antrenant si stimulant numai daca intri in contact cu esenta mea profunda.Traducere din limba franceza de Elena Bulai.
-
Umbrele lui Polifem. Arhetipuri ale transformării în spiritualitatea europeană
Autor(i): Adriana Claudia Cîteia
Nr. pagini: 288 pagini
Editura: Cetatea de Scaun
Aventura cunoașterii de sine implică întoarcerea constantă la mit. În scena interioară, Eroi, Magicieni, Monștri, bătrâne Ursitoare își spun poveștile, cu chipurile îmbujorate de focul blând al rațiunii. Nimeni n-a întâlnit vreodată un satyr; și totuși, toți am primit în dar măștile lui Pan. Nimeni n-a întâlnit vreodată un Ciclop; și totuși… “Nimeni” l-a orbit pe Polifem.
***
(fragment)
„Contractele lui Ulysse”[1], exercițiile „viitorului dominat”[2] sau „autonomiei precedente”[3] sunt încercări de anticipare a metamorfozei identitare, și de corectare a tendințelor de malformare identitară sau de prevenire a consecințelor acesteia prin „cenzurarea sinelui”[4].
Contractele lui Ulysse ca formă de autocontrol și prevenire a unor acțiuni care ar avea consecințe negative în plan moral individual, dar și colectiv au fost inspirate din episodul homeric al întâlnirii dintre eroul de la Troia și Sirene. Făpturi hibride, magice, sirenele îi seduceau pe corăbieri cu melodicitatea cântecelor lor, și îi atrăgeau în largul mării, departe de orice punct de reper. Ulysse și eroii care îl însoțeau pe drumul de întoarcere spre Ithaca s-au legat de catarg pentru a nu ceda irezistibilelor chemări.
Episodul homeric al întâlnirii cu Sirenele poate fi interpretat în sensul importanței autocunoașterii ca modalitate de cenzurare a dorințelor și pasiunilor proprii, cu ajutorul rațiunii (metafora catargului). Autocunoașterea reprezintă, în parabola homerică singura modalitate de anticipare și de evitare, de prevenire a acelor acțiuni subiective cu consecințe negative asupra itinerariului existențial.
Metamorfoza identității, ca și profilaxia acesteia nu exclud trăsăturile persistente ale personalității. Metamorfoza ar putea fi definită ca variațiune pe aceeași structură arhetipală identitară, sau ca alteralizare a identității.
Anticipând metamorfoza identitară, precum și eventualele riscuri de natură nosologică, se poate încerca un control al acesteia printr-un set de măsuri prestabilite, cu caracter individual, numit „Contractele lui Ulyse”. Contractele lui Ulyse au dimensiunea unei dileme etice mai ales în cazul în care pun în pericol autonomia individului, capacitatea sa de a-și exersa libertatea de decizie. În această analiză poate interveni și problema autenticității individuale, cu care contractele lui Ulyse intră în contradicție. Deciziile privitoare la metamorfozele identitare trebuie înțelese ca forme de manifestare a autonomiei individuale și nu ca o sumă de măsuri, impuse din exterior cu scopul de a asigura persistența anumitor trăsături de caracter.
Sunt nebun– în sistemul de referință al lumii, sunt înțelept– în sistemul de referință creștin. Asumarea identității parepidemice este rezultatul lecturii textului biblic, prin urmare, al inserției unor gânduri de împrumut. În experiența individuală, încercarea de a stabili implicarea personală în înțelegerea unui subiect, eșuează. Inserția gândului este o formă de eliberare de sub presiunea deliberării, dar și expresia unui refuz, a unui abandon, a punerii pe seama unui tip de gândire străin, a unui eșec în construirea identității autonome.
-
Un dicționar al exilului feminin românesc. Autoare emblematice. Volume reprezentative
AUTOR: Emanuela Ilie
ANUL APARIȚIEI: 2024
PAGINI: 568
EDITURA: Eikon
Despre exil (eventual în opoziție ori în complementaritate cu perechile lui terminologice: diasporă, emigrație șcl.) s-au scris sute și sute de lucrări consistente, ce ar putea umple realmente biblioteci întregi. Volume individuale ori colective de întindere variată, în forme și cu mize dintre cele mai diverse, au analizat îndeaproape ori doar au aproximat etimologia, istoria și devenirea conceptului, recunoscându-i rolul imens în însăși evoluția umanului – din moment ce, după cum susțin bunăoară coordonatorii unui impresionant Exile in Global Literature and Culture. Homes Found and Lost, exilul începe cu alungarea lui Adam și a Evei din paradis, iar finalul lui nu se întrevede nicăieri. Dimpotrivă, aș zice, având în minte contextele socio-politice, ideologice și economice recente, care au determinat nu numai dislocări, deplasări, mutații ș.a.m.d., ci și o proliferare fără precedent a discursurilor (meta)exilare. După cum i-o arată și titlul, dicționarul de față nu își propune să revină asupra unor chestiuni mai mult sau mai puțin spinoase din punct de vedere conceptual, nici să propună taxonomii noi, ierarhii alternative sau perspective radical diferite asupra unor voci esențiale ale exilului românesc. Ci doar să pună la dispoziția celor interesați un instrument de lucru util, care să probeze diversitatea impresionantă (pe plan tematic, atitudinal, stilistic etc.) a literaturii scrise de femei care, de la finalul secolului al XIX-lea și până la căderea regimului comunist, au fost nevoite, din rațiuni prioritar politice, să părăsească spațiul românesc și, eventual după o perioadă de căutări dificile, să se stabilească definitiv într-un cu totul alt spațiu, fie el vest-european (Franța, Germania, Suedia) ori american (Argentina, Canada, S.U.A.). Acolo unde, bineînțeles, au putut și să se exprime creator, într-o continuitate dureroasă sau o disjuncție tulburătoare cu scrierile anterioare – dacă acestea au existat. Ideea acestui proiect și implicit inițiativa coordonării volumului s-a născut în urma unor discuții aprinse cu câțiva dintre studenții înscriși în ultimii doi ani la cursul opțional Literatura scrisă de femei după 1990. Constatarea lor simplă legată de absența unei sinteze dedicate exclusiv autoarelor din exilul românesc a constituit pretextul unor dezbateri improvizate, dar valoroase, care i-au confirmat profesoarei lor bănuieli mai vechi, stârnindu-i în același timp dorința implicării într-un demers în fond reparatoriu, menit a corija, pe termen scurt, o stare de fapt și a stimula, pe termen lung, acțiuni similare. (Emanuela Ilie)
-
Un istoric pe meridianele lumii
Autor(i): Ioan Scurtu
Nr. pagini: 275 pagini
An: 2013
Editura: Mica Valahie
Autorul a adunat in aceasta carte amintiri din deplasarile oficiale, ca reprezentant al unor institutii din Romania, cu intentia de a oferi celor de astazi o imagine privind modul cum se realiza o deplasare, conditiile materiale, oamenii cu care a discutat, atmosfera din timpul reuniunilor, modul cum era privita Romania si, nu in ultimul rand, rezultatele obtinute.