• (0)

    Anatomia și fiziologia lui A

    40,00 lei

    AUTOR: Christian Crăciun

    ANUL APARIȚIEI: 2024

    PAGINI: 204

    EDITURA: Eikon

    „Aici găsim din nou aplicată una dintre ideile de forță ale profesorului Crăciun, anume că poezia nu este metaforă, ci metamorfoză. Poezia nu doar că sugerează, simbolizează, semnifică ceva, ci pur și simplu intervine în viață și o modifică, așa cum îngerul intervine în destin. Forța transfiguratoare a poeziei vine din aceea că ea conține nu doar un sistem de semne și sensuri, ci și o energie, un dinamism intern care produce vertij sau, cu trimitere directă la Ezra Pound, de-a dreptul vortex. În acest fel explică eseistul faptul că de la un moment încolo Nichita Stănescu renunță la scrierea textelor, căci scrisul este prea abstract, și dictează pur și simplu poemele, le vorbește. În dictare poezia redobândește plinătatea ei corporală, vocală, orală, gestuală, teatrală chiar, devine aură vizibil-audibilă a poetului. Iar dacă a fost cineva care să fi provocat un vortex în poezia română, acela a fost Nichita.” Vianu Mureșan

  • (0)

    Artă și Literatură – Eseuri

    33,00 lei

    An apariție: 2019

    Autor: NICOLAE MAREȘ

    Nr. pagini: 234

    Editura: Mass Media România de Mâine

     Volumul de faţă cuprinde eseuri despre creaţia unor oameni de cultură valoroşi, din domeniile literaturii, artei plastice, diplomaţiei şi culturii, în general, referindu-se cu precădere la personalităţi din România, dar şi la multe figuri importante ale Poloniei, ţară în care autorul a fost ataşatul cultural al ţării noastre timp de mai multe decenii.

    Fie că este vorba despre Eminescu, Iorga, Regina Maria, Aron Cotruş, Goga sau Ion Dodu Bălan, Tolstoi, Regina Elisabeta sau despre alţi cărturari ai României sau ai Poloniei, subtilitatea autorului de a surprinde esenţialul se reliefează în fiecare dintre rândurile acestei cărţi care se adresează cititorilor curioşi şi avizaţi.

  • (0)

    Dialog epistolar: Mihai Eminescu – Veronica Micle

    69,00 lei

    AUTOR: Mihai Rusu

    ANUL APARIȚIEI: 2024

    PAGINI: 580

    EDITURA: Eikon

    „Mihai Rusu vine, cu o consecvență pasionară salutară, să ne reintroducă în labirintul dedalic al unei mari iubiri în care se pot distinge atât tipurile cunoscute și teoretizate (Eros sau iubirea-pasiune, Agape sau iubirea împlinită, stadiile platonice, corporale, matrimoniale ș. a.), cât și cele determinate de raporturile dintre doi poeți puse și sub semnul psihologiei creației, deci al unor factori formatori de natură intelectuală. În țesătura complexă a acestor raporturi se amestecă și  firele de urzeală ale prieteniei spirituale (în sensul lui Plato), afinităților elective (goetheene), și similitudinilor de temperament de caracter, de viziune asupra lumii. Se poate spune, generalizând, că Veronica Micle este  ființa eminesciană, cu un program po(i)etic sub semnul modelator tras la indigo și realizat, desigur, cu puterile ei creative mai modeste, și că Eminescu urmărea, după propria mărturisire, o legătură ideală ca cea dintre Amor și Psyche.

    Deși de natură diferită, platonică, discretă, relativ ceremonioasă din partea lui Eminescu, marcată de îndrăzneală și de elanuri de intimitate din partea Veronicăi Micle, relațiile dintre cei doi (epistolare și concret afective) dezvăluie, în opinia lui Călinescu, o notă comună: „Și pentru unul, și pentru celălalt, această corespondență era un exercițiu sufletesc necesar. Eminescu condensa în Veronica toate aspirațiunile sale afective, nerealizabile în viața de toate zilele, pregătindu-܈și astfel și sublimându-și materia poeziilor sale erotice; pentru tânăra d-nă Micle – scrisorile, întocmite pe furiș, în spaima de a   spionată, constituiau un ce romanțios și, în afară de aceasta, ca poetă, ea simțea negreșit o vanitate ascunsă a se lăsa cântată și de a sta în corespondență cu un poet pe care-l bănuia mare” (G. Călinescu, Viaаa lui Mihai Eminescu, București, 2002, p. 173).”, Mihai Cimpoi

  • (0)

    E. M. Cioran sau eseistica neantului

    50,00 lei

    AUTOR: Iulian Băicuș

    ANUL APARIȚIEI: 2024

    PAGINI: 322

    EDITURA: Eikon

    Cum să vorbești despre opera lui Emil Cioran fără să te trezești că citezi lungi pasaje din eseurile sale, cum să-i determini pe cititorii cărții să-și actualizeze sau însușească toate conceptele vehiculate în operele acestui răzvrătit? Cum să transmiți zbaterile sau meditațiile, cum să dai armonie unui spirit răutăcios, stăpânit de principiul atracției opuselor, să prinzi într-o fotografie de grup, ca celebra poză din place Fűrstenberg, în care zâmbesc camerei cei trei muschetari ai generației ’27, Emil Cioran, Eliade și Ionescu, cum să-i dăruiești cititorului tău o biografie și o hermeneutică a operei, cum să-ți păstrezi obiectivitatea și să încerci să transmiți cât mai mult din personalitatea celui studiat. Cum să vorbești despre bătrânețea sau boala sau moartea sa dacă nu ești capabil să înțelegi esența acestor fenomene? Cum să condamni un filosof pentru colaborarea sa cu totalitarismul de dreapta, cum să judeci când este greu de stabilit acea vinovăție. Pentru câteva poze și fragmente cenzurate din Schimbarea la față a României? Tot atâtea întrebări fără răspuns. Cartea de față este un eseu critic, o încercare de sistematizare a operei cioraniene, imposibil de surprins sau de introdus în cadrele unei sintaxe filosofice. Este Emil Cioran un logician al Neantului, un sintaxier al disperării, un ventriloc al demonilor interiori, sau un eseist profund, un stilist desăvârșit al limbii franceze și ultimul moralist al unei tradiții foarte lungi de gânditori care își găsesc în tânărul expatriat de pe coasta Boatcii și navigând în Arca lui Noe a mansardei lui pariziene un ultim descendent înnobilat de propria sa operă literară?

  • (0)

    Eros, Thanatos și Fatum în mahala. Incursiune în proza lui G. M. Zamfirescu

    45,00 lei

    AUTOR: Cristian Hoaghea

    ANUL APARIȚIEI: 2024

    PAGINI: 384

    EDITURA: Eikon

    Monografie cuprinzătoare și minuțios alcătuită, cartea lui Cristian Hoaghea aduce în actualitate proza unui interbelic mai puțin studiat ca prozator și o operă așezată în tipare subiective, căci lectura exegetului e supradimensionată, diversificată pe arii multiple. G.M.-Zamfirescu e cercetat și prin analiză comparatistă și prin radiografii arhetipale și prin disecări ale stilului. Nu este vorba aici despre o arheologie pe teritoriul unei opere criptice, ci despre pasiunea de lector, care răzbate la fiecare pagină. În mod evident cartea își propune să construiască un raft decent pentru o literatură grăbit calificată drept a periferiei. Cu mână sigură, de lector cult și critic versat, dar și cu înclinații di – dactice, autorul te convinge treptat să te întorci la „Maidanul cu dragoste” al lui G. M.-Zamfirescu.  (Doina Ruști)

  • (0)

    Eu. Jurnal inexistențial

    25,00 lei

    AUTOR: Ionuț Iamandi

    ANUL APARIȚIEI: 2024

    PAGINI: 118

    EDITURA: Eikon

    Această carte aude. Ea nu prea iese din casă, dar îi știe toate sunetele. Ea ține jurnalul inexistențial al personajului eu: Dac-ar fi după mine, eu aș exista între oameni, ar fi între tu și el, nu foarte exact undeva, oscilând și vibrând puțin, ca unda. Nu am nimic cu cei ce sunt particule, dar n-aș fi una dintre ele. Undă de eu. Cartea aceasta are o soră care vede. Ea iese la fereastră și se uită la nori, la lună și uneori la oameni. Prin curte prinde un galop de gând:

    mov de furtună –

    cerul se uită miop

    la lanul galben

    Cele două surori sunt gemene. Simțurile lor se completează și se împletesc. Împreună.

    (Autorul)

  • (0)

    Ion Cristoiu – ZIG ZAG printre gândurile mele – Ediție cartonată

    89,00 lei

    Autor(i): Ion Cristoiu

    Nr. pagini: 388 pagini

    ISBN: 978-630-6572-13-7

    Editura: Evenimentul si Capital

    “Reuşesc să rezist tentației de a mă uita la televizor în neştire, fără a căuta ceva anume, doar aşa, să fac altceva decît să citesc. Aşezat în scaunul incomod care a luat locul fotoliului, iau la mînă caietul negru, pentru a-l da la bătut. Pe măsură ce înaintez în lectura accelerată, redusă la privirea aruncată pe pagină, descopăr c-am renunţat cu vremea la formula amestecului de jurnal și eseu pusă sub genericul Lumea prin care trec. Nu ştiu cum am găsit-o, dar acum, la recapitulare, îmi dau seama că era fericită. Pentru prima oară cineva (eu, adică) face din scris și cítít domeníí ale consemnăríí zílníce. Din motive care-mi scapă, am abandonat-o, întorcîndu-mă la formula clasică a eseului. Ar trebui să revin la amestecul unic de jurnal, proză și eseu. Și am revenit. Sub forma Zig-Zag printre gîndurile mele.” (Ion Cristoiu)

  • (0)

    Lupta cu demonii

    47,00 lei

    AUTOR: Stefan Zweig

    ANUL APARIȚIEI: 2024

    PAGINI: 308

    EDITURA: Eikon

    Hölderlin

    Ca un ceas, ale cărui ace sunt rupte și în care mecanismul încă funcționează, așa scria Scardanelli al lui Hölderlin poeziile sale. Aerul pentru el este poezie. Ritmul înlocuiește rațiunea, poezia viața. Și astfel, se împlinește cea mai mare dorință a sa, cea de a fi o poezie pură, de a se arunca cu totul în beatitudinea poetică. Omul din el moare, cu mult înaintea poetului din el, rațiunea, înaintea melodiei. Moartea și viața sunt împreunate într-un singur destin, într-o primă dorință avută, cea de a avea un sfârșit adevărat, al unui poet adevărat: „Consumat de flacără, din eșecul de a controla flacăra.”

    Kleist

    Asemenea lui Kleist, și Rimbaud mergea din țară în țară, Nietzsche din loc în loc, Beethoven din locuință în locuință, Lenau din continent în continent. Cu toții au biciul neliniștii în ei și inconstanța tragică. Ei erau biciuiți de o putere necunoscută, condamnați să nu aibă niciodată cale de scăpare. Evadarea era imposibilă, căci vânătorul circula în sângele celui vânat și locuia în propria minte a victimei. Doar printr-o autodistrugere puteau să distrugă inamicul, stăpânul, demonul din interiorul lor.Kleist, știa încă de la început care va finalul, demonii îl vor împinge în abis. Însă nu era sigur dacă încerca să evite abisul sau mergea spre el.

    Nietzsche

    Acestor luptători, acestor cuceritori ai minții nu le este permis ca, din autoliniștire, să accepte un singur adevăr, luând prizonieri în cursul îndrăzneț al patrulei, pentru a evada. În domeniul cunoașterii, „orbirea nu este o eroare, ci o lașitate”, blândețea e o crimă  pentru cel căruia îi este frică de a provoca durere, pentru cel ce evită rănile vecinilor săi, pentru cel ce fuge de urletul disperării unei persoane, de urâțenia goliciunii, pentru acesta este imposibil de a găsi ultimul secret al secretelor. Orice adevăr care nu merge până la cele mai îndepărtate limite, fiecare adevăr fără radicalism nu are nicio valoare etică.

  • (0)

    Mahalaua civilizației

    40,00 lei

    AUTOR: Alexandru Cristian Surcel

    ANUL APARIȚIEI: 2024

    PAGINI: 354

    EDITURA: Eikon

    Alexandru Cristian Surcel este membru al Baroului București de la 1 septembrie 1999, avocat, dar și titular al altor funcții cu caracter juridic în sectorul privat sau public. În anii 1994-1996, student fiind, Alexandru Cristian Surcel a lucrat pentru Trustul de Presă Eduard Victor Gugui, care publica săptămânalul „Baricada” și cotidianul „Meridian”, titluri de referință din presa scrisă a democrației timpurii post-decembriste. Spre finalul acestei scurte cariere de mass media, el a deținut propria rubrică politică, care a inspirat titlul volumului de față.

    Alexandru Cristian Surcel și-a construit un profil de activist civic și politic în două perioade distincte, una timpurie în 1989 și în anii ‘90, și una de maturitate, de la evenimentele anilor 2012-2019 în prezent.

    Blogger și autor de articole publicate pe platforma Contributors, Alexandru Cristian Surcel se află cu prezenta lucrare la cea de-a patra incursiune de autor în multiversul livresc, după editarea și publicarea postumă a cărții autobiografice „Torentul de sub punte” (Editura Argonaut, Cluj-Napoca, 2018), scrisă în anii 1979-1981 de bunicul matern, Gabriel Becke, despre experiența deportării în gulagurile din Donbas în anii 1945-1949, după contribuția la volumul colectiv „USR – nașterea și patologiile unui partid: mărturii din culise”, coordonat de Anca Goja și Dan Lungu (Editura GRI, București, 2022), și, mai ales, după debutul ca unic autor cu cartea de non-ficțiune „Marginile Marii Uniri, o perspectivă polemică, francmasonică și profană” (Editura Vremea, București, 2023).

  • (0)

    O istorie a opiniilor privind filosofia lui Eminescu. Volumul IV

    35,00 lei

    AUTOR: Ștefan Munteanu

    ANUL APARIȚIEI: 2024

    PAGINI: 190

    EDITURA: Eikon

    Oamenii mari vin cu răspunsuri clare. Rugat să vorbească despre dificultăţile formării în domeniul filosofiei, Alexandru Surdu şopteşte: „În filosofia autentică se avansează greu, căci novicele are în faţă două milenii de materie primă, care trebuie transformată, cum zicea Eminescu, în pământ proaspăt şi roditor al propriei sale gândiri, fără riscul de a semăna în piatră seacă sau de-a arunca sămânţa în cele patru vânturi ca hrană pentru «paserile călătoare»” (Volumul Academicianul Alexandru Surdu la 75 de ani, Editura Kron-Art, Brașov, 2013, p. 222). La împlinirea vârstei de 75 de ani, fiind rugat să-şi autoaprecieze opera, autorul mărturiseşte: „Am debutat ca logician cu studii despre logica tradiţională şi logica lui Aristotel, având şi viziunea unei «logici integrale» care să cuprindă: 1) logica clasică, 2) logica simbolică şi 3) logica dialectică, considerate, pe atunci (1964) divergente. Pentru aceasta am şi lucrat câteva decenii în cele trei domenii ale logicii, publicând numeroase lucrări şi câteva cărţi. Între timp am făcut şi traduceri (din Kant, Wittgenstein, Popper), ediţii critice (Cantemir, Eminescu, Maiorescu, Odobleja, Joja), lucrări de informare şi documentare. Ele mi-au asigurat, după 1990, primirea la Academia Română” (Idem, p. 218).

  • (0)

    Publicistica marilor scriitori români

    49,00 lei

    AUTOR: Ion Haineș

    ANUL APARIȚIEI: 2024

    PAGINI: 314

    EDITURA: Eikon

    „Inventarea tiparului în secolul al XV-lea, în jurul anului 1450, la Mainz, în Germania, de către Johannes Gutenberg, a însemnat începutul unei noi ere în istoria comunicării prin posibilitatea multiplicării mesajelor într-un număr teoretic infinit de exemplare, asigurându-se astfel fidelitatea informației scrise, propagarea ei în lanț, caracterul multidirecțional al difuzării. Revoluționarea tehnicii de imprimare răspundea nevoii de informație a omului modern și era sincronică cu dezvoltarea vieții economice și sociale a Europei, cu organizarea și generalizarea poștei, ceea ce va duce la o anumită periodizare a unor tipărituri, la apariția presei. Descoperirea tiparului a impus civilizația vizuală, provocând o schimbare radicală în raporturile dintre emițător și receptor, dintre autor și public.”

  • (0)

    Rătăcind printre ficțiuni

    45,00 lei

    AUTOR: Iulian Boldea

    ANUL APARIȚIEI: 2024

    PAGINI: 365

    EDITURA: Eikon

    Cartea de față este o culegere de texte de critică literare, formula critică pe care o valorific aici conținând elemente de cronică literară, de eseu și de comentariu cu caracter analitic. Dispunerea textelor este tipologică, în funcție de genul literar căruia îi aparțin cărțile comentate, rezultând un tablou colectiv, sintetic al literaturii române contemporane, în figurile sale reprezentative, așezate în planuri și perspective diverse. Se pot constata cu ușurință și unele absențe mai mult sau mai puțin notabile, provenite din aspectul inevitabil fragmentar al incursiunilor critice, după cum se poate constata o inclinație spre sinteză, spre sistematizare și ordine a dispunerii cărților și autorilor. Scopul acestei cărți este acela de a prezenta, într-o configurație valorică și tipologică, câțiva dintre cei mai importanți scriitori români de azi, într-o construcție critică ce reunește crochiul bibliografic, demersul hermeneutic și analiza sumară de text. Nevoia de ordine, de sistematizare a interpretărilor a înlocuit tentația exhaustivității, imposibil de atins într-un număr rezonabil de pagini.