-
Album Grigorescu
45,00 leiEditura: Monitorul Oficial
Varianta romană, 180 pagini, format 200 x 220 mm, data apariţiei: ianuarie 2020
Text: Iulia IliescuSentimentul colorează, nu pensula. Poţi colora c-o bucăţică de cărbune, şi toate tuburile din lume nu-ţi dau albastrul unei flori de inişor dacă nu-l ai in suflet. (Nicolae Grigorescu)
Este mărturia unui pictor pentru care arta inseamnă revelaţie, trăire, nu meşteşug sau artificiu. Panzele grigoresciene au viaţă, căci viaţa e cea care le-a inspirat.
Intr-un format practic, uşor de răsfoit, albumul cuprinde un număr generos de ilustraţii, unele dintre ele neştiute publicului, la prima apariţie. Textul biografic ce le insoţeşte urmăreşte impletirea dintre activitatea artistică şi momentele mai importante ale vieţii marelui artist. Prin intermediul citatelor, vocea pictorului insoţeşte aproape mereu povestirea, transformand-o adesea in confesiune. I se alătură comentariile celor care l-au cunoscut şi admirat, condeiul cronicarilor vremii sau al istoricilor de artă de peste ani.
Noua ediție (a patra) conține, pe langă reproducerile din edițiile anterioare, tablouri aflate la Muzeul de Artă Cluj-Napoca și noi ilustrații de la Muzeul Judeţean de Artă Prahova „Ion Ionescu Quintus” și Muzeul Memorial Nicolae Grigorescu.
SUMAR
- „O emoţie intruchipată plastic”
- Meşterul Nicu (1838-1861)
„Sunt fecior de ţăran şi mă mandresc cu asta”
Ucenicia
Micul „mare” iconar
Farmecul depărtărilor
Zugrav de biserici
- Călătorind in căutarea „culorii” (1861-1877)
Spre Paris, la studii
Intrarea in pădurea de la Fontainebleau
Experienţa impresionismului
Bursier al Ţărilor Romane
Primele expoziţii in ţară – un artist controversat
- Reporter cu penel (1877-1878)
Un artist in „bătaia gloanțelor”
Război in culori grigoresciene
- Dezamăgiri şi creaţie (1878-1887)
Instrăinarea. Refugiul la Vitré
Poezia chipului feminin
- Ultimul anotimp (1887-1907)
- Cronologie
- Bibliografie
ISBN 978-606-035-027-9
-
Brâncuși
66,00 leiEditura: Monitorul Oficial
Autor(i): Pavel Șușară
Nr pagini: 288, carte broșată
Anul apariţiei: 2020
ISBN: 978-606-035-138-2
Un sculptor de la Răsărit
Premiul „Brătianu”, Ministerul Culturii, 2020
Premiul „Lucian Blaga”, Academia Română, 2022
Studiul-eseu Brâncuși urmărește nașterea și evoluția operei brâncușiene într-un dublu context: pe de o parte, în mediul de formare din România, din care sculptura a lipsit cu totul până în a doua jumătate a sec. XIX și, pe de altă parte, în mediul parizian, în cea mai spectaculoasă perioadă a modernismului European. Cartea analizează trecerea lui Brâncuși de la sculptura canonică, de tip european, în care figurativul are o pondere majoră, culminând cu momentul excepțional pe care îl reprezintă Rodin, la sculptura nonfigurativă, esențializată și spiritualizată, în care se regăsesc atitudinea și filosofia specifice Răsăritului.
În acest sens, concluzia cercetării este aceea că opera brancușiană marchează o ruptură fără precedent în întreaga istorie a sculpturii europene, și nu numai, deplasând interesul de pe aspectul ei material, de pe percepția ei explicită ca masă, pe energia lăuntrică, pe imaterialitatea și pe spiritualitatea ei implicită. Revoluția radicală pe care o reprezintă opera lui Brancuși este tocmai mutația pe care ea o propune prin reevaluarea perspectivei răsăritene, nonfigurative și nondiscursive.
Pe pagina de titlu a fiecărui capitol sunt marcați grafic, de către Dalina Bădescu, pașii de la materie la energie, de la întuneric la lumină, pe care îi face Brâncuși în fiecare etapă a operei sale.
-
Delta Dunării
122,00 leiEditura: Monitorul Oficial
Delta Dunării – 233 de imagini spectaculoase ale Deltei, realizate de fotograful Daniel Petrescu. Locul trei în lume în ceea ce privește diversitatea biologică, după Marea Barieră de Corali din Australia și Arhipelagul Galapagos din Ecuador. Despre Deltă ne vorbește expertul în biodiversitate Atena Groza, într-un text trilingv (română, engleză și franceză) care vă invită la o călătorie în imagini prin sufletul unuia dintre cele mai frumoase și vizitate teritorii românești. Obiectiv natural din patrimoniul UNESCO, are cea mai vastă suprafață compactă cu stuf din lume, în care și-au găsit adăpost mii de specii, multe dintre ele pe cale de dispariție și protejate la nivel mondial. În drumul către mare, Dunărea se despletește în 3 mari brațe: Chilia, Sulina și Sfântu Gheorghe, care comunică între ele printr-un labirint de canale, lacuri, japșe și gârle. Tulcea este punctul de plecare în voiajul oricărui călător prin Deltă, oraș situat pe cele 7 coline de pe malul drept al Dunării.
Pe tine, cititorule pasionat de natură, te așteptăm în călătoria în acest tărâm mirific, în care nuferii, crinul de baltă și săgeata apei își scot frunzele la soare, transformându-se în gazde primitoare pentru gâze și melci. Cu puțin noroc, după sălciile plângătoare și prin scorburi poți să dai peste un bot umed de nurcă sau de vidră, nevăstuicile și hermelina lăsându-se văzute mai ales când pescuiesc. Dintre cele 300 de specii de pești din Europa și 185 din România, prin labirintul tulpinilor de apă viețuiesc 133. Ele constituie o legătură puternică între Delta Dunării și oameni, locuitorii fiind, în primul rând, pescari. Iar nicăieri în Europa nu întâlnești o diversitate atât de mare de specii de păsări, mai ales acvatice: cea mai mare colonie de pelicani din Europa, cele mai multe colonii de gâște. Egretele, lopătarii și stârcii își au aici o parte dintre locurile de cuibărit. Doar vulpile și mistreții mai stârnesc uneori panica printre miile de păsări ce și-au găsit adăpost printre ape…
Deși se văd semne ale modernizării, păstrarea obiceiurilor bătrânești și măreția peisajelor te fac să te simți în alte vremuri. Și asta în ciuda faptului că te afli, de fapt, pe cel mai tânăr pământ românesc.
-
Gândirea Muzicală
55,00 leiAutor(i): Pascal Bentoiu
Nr. pagini: 342 pagini
Editura: Eikon
„Gândirea muzicală însăși, o ultimă frontieră conceptuală a acestui volum, se dovedește astfel a fi o entitate – substanță, proces și spațiu –, în care presiunea a priori-cului intuitiv și preformal forțează declanșarea voinței de formă și înfăptuire în act. De aici pornește cumularea convergentă a elementelor, precum și multiplicarea progresivă a relațiilor între acestea, înspre un a posteriori al compoziției muzicale interpretate ca un fapt «tricefal» – psihologic, cultural, dar și unul esențialmente ontologic. Or, aceasta din urmă calitate își legitimează valoarea, întâi de toate, ca semn reprezentativ al gândirii care i-a și dat naștere. Este chiar gândirea muzicală a compozitorului, care își este sieși primul ascultător, interpret și critic evaluator. Și oricât de multă importanță ar avea figura compozitorului, existența muzicii își capătă sensul doar în cazul în care legitățile actului componistic ar corespunde, cel puțin în bazele sale, cu legitățile receptării.”
-
Imagine Și Sens. Eseu Asupra Fenomenului Muzical
45,00 leiAutor(i): Pascal Bentoiu
Nr. pagini: 216 pagini
Editura: Eikon
„Anume procedura «dezvrăjirii» privilegiază acest dintâi volum printr-o evidentă intensitate narativă, care ar trebui explicată printr-o analogie. Aș putea afirma că aproape fiecare propoziție formulată de autor o asociez cu o foarte subțire și transparentă folie imaginară pe care este inscripționată o singură unitate (cuantă) indivizibilă de informație. Doar câte una pentru câte o imagine și, respectiv, pentru câte un sens. Pentru fiecare propoziție câte o folie cu câte o cuantă discretă. Ca un caracter sub formă de rună scandinavă, germanică sau slavă. Iar acumularea în conștiință a conținutului cărții ar fi astfel asemănătoare cu suprapunerea succesivă a propoziției peste propoziție, a foliei peste o altă folie, încât la sfârșitul lecturii s-ar obține un virtual «cub» transparent care ar conține, suspendată într-o imponderabilitate, imaginea holografică a «corpului» întregului text obținut prin suprapunerea tuturor foliilor inscripționate. Un obiect geometric tridimensional compus din mii și mii de folii, conținând mii de imagini și mii de sensuri.”
Oleg Garaz
-
Istoria Artei. Volumul I
17,00 leiAutor(i): HENDRIK VAN LOON
Nr. pagini: 300 pagini
An: 2022
Editura: Paul Editions
Acesta carte a fost scrisa de Van Loon cu scopul de a oferi acelor cititori care n-au avut niciodata, pana acum ocazia de a se ocupa de studiul artei in general, posibilitatea de a intelege si iubi ceea ce a rezistat timpurilor in domeniul picturii, sculpturii si arhitecturii, in muzica si teatru precum si in domeniul asa- numitelor arte minore, de la inceputul veacurilor pana aproape de zilele noastre.
-
Istoria Artei. Volumul II
20,15 leiAutor(i): HENDRIK VAN LOON
Nr. pagini: 320 pagini
An: 2019
Editura: Paul Editions
N-am scris cartea aceasta cu scopul de a aduce informatii, pentru ca faptele pe care le amintesc in ea poate sunt cunoscute de mult si se gasesc in lucrarile care trateaza despre arhitectura, pictura sau muzica. Eu m am marginit doar sa le adun la un loc, pentru a-l face pe cititor sa inteleaga universalitatea care sta la baza artelor.
-
Kordian
40,00 leiAutor(i): Juliusz Słowacki
Nr. pagini: 184 pagini
Editura: Eikon
„Inclusă în repertoriul teatral de regizori remarcabili, această dramă a devenit una dintre operele apreciate de exegeții literari; actul de cea mai înaltă înnobilare a fost așezarea lui Kordian alături de Moșii și de Nedivina comedie, într-o triadă numită „drama romantică poloneză”. Ca operă scrisă de un „poet al Varșoviei”, martor al istoriei, a fost considerată sursă istorică a situației mentale a populației din capitală înainte de insurecția din noiembrie. În opera lui Słowacki s-a descoperit un sens istoriozofic sui generis, decurgând din confruntarea dintre planul divin al istoriei (inaccesibil profeților), factorul răului în istorie și elementul demonismului în activitatea omenească. Drama a fost receptată prin prisma examinării multilaterale a personajului din titlu ca erou romantic existențial. A fost interpretată – în acord cu intenția evidentă a protagonistului – ca mărturie a aspirației lui Słowacki la rolul de poet național, de poet profet. S-a evidențiat, de asemenea, estetica imaginației, specifică lui Słowacki, și metapoezia imanentă, înscrisă în text.” BOGUSŁAW DOPART
„Drama Kordian reprezintă un text pluristratificat, cu structură complexă, deschis la multiple interpretări. Dincolo de ideile adânc ancorate în istoria și mitologia polonă, drama a stat în atenția criticilor și istoricilor literari datorită valorii literare în sine, bogăției lexicale și imaginative, variatelor resurse poetice și prozodice. Versiunea românească îmbogățește imaginea creației marelui poet polonez la noi, constituind totodată un omagiu cu prilejul Anului Romantismului Polonez (2022), instituit în urma hotărârii Seimului din Polonia.” CONSTANTIN GEAMBAȘU
-
Omul și Frumosul timpului său (…lumea antică)
50,00 leiAutor(i): Mariana Cîmpeanu
Nr. pagini: 136 pagini
Editura: Eikon
„Scrisă spre a aduce înțelesuri deopotrivă de natură estetică, artistică și de istoria artei, cartea Marianei Cîmpeanu este și un salutar manual, adresat studenților din spațiul interdisciplinar, ce cuprinde alături de ariile deja menționate și pe cele ale teatrului, ale filmului ori ale spectacolului.
Înțelegând existența operei de artă, cu accent vizual ce se desfășoară sub ochii umanității de peste 2000 de ani, asemenea unui spectacol plin de forme și culori, care includ mișcarea, sunetul și acțiunea; fiind totodată supusă și marilor categorii estetice asemeni frumosului, urâtului, tragicului, comicului și kitsch-ului.
Plecând din universul artei primitive și, mai apoi, antice, autoarea poposește în principalele etape ale creației, respectiv creatori și opere însemnate, cu precădere vizând cultura, arhitectura sau sculptura, pe care le prezintă sub aspecte diverse; încadrând subiectul în spațiul variat al zonelor geografice, istorice, tradiționale, ale credințelor monoteiste sau politeiste, ale meșteșugurilor, ale vestimentației (modei).”, Prof. Dr. Marcel Muntean
-
Pictoverbum
70,00 leiAUTOR: Nicolae Guțu
ANUL APARIȚIEI: 2024
PAGINI: 222
EDITURA: Eikon
„Atât pictura, cât şi biografia, şi viaţa lăuntrică a pictorului Guţu inspiră vastitate. Pictura – prin proporţii şi prin şocul imaginii, prin stimulii psihici pe care-i conţine. Biografia – prin episoade particulare şi prin consecvenţa cu care şi-a urmărit himerele. Nicolae Guţu este un român născut în Siberia în 1954. Părinţii săi sunt basarabeni din satul Ulmu, deportaţi în Siberia. Biografia lui Guţu este pagină de cronică a silniciilor veacului XX. Se spune că porţi mereu în plămâni o treime din aerul primei respiraţii la naştere. Aşadar, Guţu e sortit să poarte în sine oxigen tare, siberian, respirat pe malul râului Irtâş; dar e sortit să poarte şi gena fericirii de fiu basarabean.”
Vasile Andru
„Zi şi noapte beznă fără de stele,
ci protagonistul mai are un pic de trăit
şi percepţia devine hipersensibilă pe moment.
Mi-a mai rămas amintirea vie a soarelui,
ca despre o dragoste de-o viaţă, care nu trece
nici după ce ţi se cântă marşul funebru.
Sclipitoare, stupefiantă manifestarea reprezentării
acesteia uimitoare şi stranii.
Rumoarea şi parfumul pregnant de primăvară
mi-apare ca cel mai minunat lucru
pe care l-am cunoscut pe pământ.”
-
Walt Disney, fabricat în România comunistă
75,00 leiEditura: Monitorul Oficial
Aurel Jiquidi este un nume aproape necunoscut pe piața cărții de artă romanești, iar creația lui artistică, deosebit de bogată și de talentată, este greu accesibilă chiar și unui public dornic și abil să descopere sau să recupereze valori neștiute, pierdute, uitate. Istoricul și criticul de artă Pavel Șușară incearcă să „repare” această nedreptate printr-un demers fără precedent, o superbă monografie inchinată pictorului și graficianului Aurel Jiquidi (1896 – 1962), insumand un număr impresionant de ilustrații (in jur de 300), menite să convingă, cu indrumările de interpretare ale specialistului, că istoria trebuie să rețină acest nume. Fiu al unui talentat grafician, Constantin Jiquidi, de la care a moștenit tușa caricaturală, satirică, Aurel Jiquidi a urmat cursurile Școlii de Arte Frumoase din București, după care a studiat pictura la Paris și la Roma. Lucrările sale sunt variate ca tehnică, de la desene abia creionate și ilustrații pentru cărți ori reviste la acuarele fine și uleiuri elaborate. In centrul lor „se găsește Omul, in totalitatea ipostazelor și a expresiilor sale”, omul prins in realitățile vremii sale, dar și omul atemporal, cu ceea ce il definește ca esență de-a lungul vremurilor.
„Privit insă de aproape și eliberat de prejudecățile unei receptări trunchiate, dar cu atat mai sigure de sine, Aurel Jiquidi iși dezvăluie adevăratul său chip de creator cu disponibilități multiple și de cercetător meticulos al celor mai complicate și mai imprevizibile stări (și manifestări) ale naturii umane. Dincolo de genurile artistice ilustrate și de stilistica sa ocazională, care de multe ori au indus in eroare și au creat iluzia unui acces facil la mesajul comic al unei arte directe și de consum imediat, artistul oferă imaginea surprinzătoare a personalității sale profunde, una gravă și interogativă, cand bantuită de spaime, de angoase și de coșmaruri, cand străbătută de reflecții metafizice, de stări meditative și de viziuni luminoase asupra unei umanități care iși găsește mereu resursele de a depăși marile și micile adversități ale istoriei diurne și ale propriei sale condiții.” (Pavel Șușară)
ISBN 978-606-035-084-2, 396 de pagini, 230 mm x 270 mm