-
Lumea lui Aurel Jiquidi
Editura: Monitorul Oficial
Aurel Jiquidi este un nume aproape necunoscut pe piața cărții de artă romanești, iar creația lui artistică, deosebit de bogată și de talentată, este greu accesibilă chiar și unui public dornic și abil să descopere sau să recupereze valori neștiute, pierdute, uitate. Istoricul și criticul de artă Pavel Șușară incearcă să „repare” această nedreptate printr-un demers fără precedent, o superbă monografie inchinată pictorului și graficianului Aurel Jiquidi (1896 – 1962), insumand un număr impresionant de ilustrații (in jur de 300), menite să convingă, cu indrumările de interpretare ale specialistului, că istoria trebuie să rețină acest nume. Fiu al unui talentat grafician, Constantin Jiquidi, de la care a moștenit tușa caricaturală, satirică, Aurel Jiquidi a urmat cursurile Școlii de Arte Frumoase din București, după care a studiat pictura la Paris și la Roma. Lucrările sale sunt variate ca tehnică, de la desene abia creionate și ilustrații pentru cărți ori reviste la acuarele fine și uleiuri elaborate. In centrul lor „se găsește Omul, in totalitatea ipostazelor și a expresiilor sale”, omul prins in realitățile vremii sale, dar și omul atemporal, cu ceea ce il definește ca esență de-a lungul vremurilor.
„Privit insă de aproape și eliberat de prejudecățile unei receptări trunchiate, dar cu atat mai sigure de sine, Aurel Jiquidi iși dezvăluie adevăratul său chip de creator cu disponibilități multiple și de cercetător meticulos al celor mai complicate și mai imprevizibile stări (și manifestări) ale naturii umane. Dincolo de genurile artistice ilustrate și de stilistica sa ocazională, care de multe ori au indus in eroare și au creat iluzia unui acces facil la mesajul comic al unei arte directe și de consum imediat, artistul oferă imaginea surprinzătoare a personalității sale profunde, una gravă și interogativă, cand bantuită de spaime, de angoase și de coșmaruri, cand străbătută de reflecții metafizice, de stări meditative și de viziuni luminoase asupra unei umanități care iși găsește mereu resursele de a depăși marile și micile adversități ale istoriei diurne și ale propriei sale condiții.” (Pavel Șușară)
ISBN 978-606-035-084-2, 396 de pagini, 230 mm x 270 mm
-
Delta Dunării
Editura: Monitorul Oficial
Delta Dunării – 233 de imagini spectaculoase ale Deltei, realizate de fotograful Daniel Petrescu. Locul trei în lume în ceea ce privește diversitatea biologică, după Marea Barieră de Corali din Australia și Arhipelagul Galapagos din Ecuador. Despre Deltă ne vorbește expertul în biodiversitate Atena Groza, într-un text trilingv (română, engleză și franceză) care vă invită la o călătorie în imagini prin sufletul unuia dintre cele mai frumoase și vizitate teritorii românești. Obiectiv natural din patrimoniul UNESCO, are cea mai vastă suprafață compactă cu stuf din lume, în care și-au găsit adăpost mii de specii, multe dintre ele pe cale de dispariție și protejate la nivel mondial. În drumul către mare, Dunărea se despletește în 3 mari brațe: Chilia, Sulina și Sfântu Gheorghe, care comunică între ele printr-un labirint de canale, lacuri, japșe și gârle. Tulcea este punctul de plecare în voiajul oricărui călător prin Deltă, oraș situat pe cele 7 coline de pe malul drept al Dunării.
Pe tine, cititorule pasionat de natură, te așteptăm în călătoria în acest tărâm mirific, în care nuferii, crinul de baltă și săgeata apei își scot frunzele la soare, transformându-se în gazde primitoare pentru gâze și melci. Cu puțin noroc, după sălciile plângătoare și prin scorburi poți să dai peste un bot umed de nurcă sau de vidră, nevăstuicile și hermelina lăsându-se văzute mai ales când pescuiesc. Dintre cele 300 de specii de pești din Europa și 185 din România, prin labirintul tulpinilor de apă viețuiesc 133. Ele constituie o legătură puternică între Delta Dunării și oameni, locuitorii fiind, în primul rând, pescari. Iar nicăieri în Europa nu întâlnești o diversitate atât de mare de specii de păsări, mai ales acvatice: cea mai mare colonie de pelicani din Europa, cele mai multe colonii de gâște. Egretele, lopătarii și stârcii își au aici o parte dintre locurile de cuibărit. Doar vulpile și mistreții mai stârnesc uneori panica printre miile de păsări ce și-au găsit adăpost printre ape…
Deși se văd semne ale modernizării, păstrarea obiceiurilor bătrânești și măreția peisajelor te fac să te simți în alte vremuri. Și asta în ciuda faptului că te afli, de fapt, pe cel mai tânăr pământ românesc.
-
Reformele lui Bocchoris
Editura: Monitorul Oficial
Lucrarea lui Achim Popescu vorbește despre un faraon pe care istoria l-a uitat, prin una din acele imprejurări care au făcut ca, mult timp, creația lui Sapho, atributele faraonice ale lui Hatshepsut sau identitatea reginei din Saba să fie mai mult de domeniul legendei
-
România în patrimoniul UNESCO
Editura: Monitorul Oficial
George Dumitriu, Răzvan Theodorescu, Atena Groza
296 de pagini, format 240 x 240 mm, ediția a III-a
O fereastră deschisă către universul romanesc, asta se dorește a fi albumul trilingv (romană–franceză–engleză) oferit celor interesați de patrimoniul național intrat in cel mondial. Un text concis, dar bogat in informație, sub semnăturile dlui acad. Răzvan Theodorescu și dnei Atena Groza, insoțit de fotografii remarcabile, vă descrie cele 7 situri aflate pe Lista UNESCO – Cetățile dacice din Munții Orăștiei, Centrul istoric al Sighișoarei, Așezările săsești cu ziduri fortificate din Transilvania, Bisericile cu pictură murală exterioară din nordul Moldovei (inclusiv Biserica Sucevița, recent intrată pe această listă și absentă din albumele deja existente in librării), Mănăstirea Hurezi, Bisericile de lemn din Maramureș și Delta Dunării. O carte de suflet pentru romanii de pretutindeni, dar și o carte care ne prezintă străinilor altfel decat prin clișeele mass-mediei sau prin stereotipuri simpliste, adică prin tradiție istorică și culturală, frumuseți naturale, dar și repere religioase.
ISBN 978-606-035-030-9
-
Album Theodor Aman
Editura: Monitorul Oficial
Autor(i): Elena Olariu
Nr pagini: 152
Anul apariţiei: 2022
ISBN: 9786060351252
La mijlocul secolului al XIX-lea arta romaneasca iesea din perioada postbizantinismului si intra hotarat intr-o noua epoca, a occidentalizarii. Pictura de sevalet, cu toate genurile sale, incepea sa fie apreciata de elita romaneasca, care-si va redecora resedintele dupa modelul oferit de aristocratia si de marea burghezie din vestul Europei. In acest moment crucial, incepe sa se afirme personalitatea grandioasa a celui care a contribuit decisiv la transformarea artei romanesti. Este vorba despre pictorul Theodor Aman, pe care il veti descoperi, in 152 de pagini, prin ochii istoricului de arta Elena Olariu.
Rezultat al colaborarii cu muzeele nationale din Bucuresti (MNAR, MMB, MNIR) si cu muzeele judetene de arta (Tulcea, Constanta, Craiova, Mures, Prahova, Sibiu, Cluj-Napoca, Arad, Iasi, Bacau), reproducerile din album intregesc fericit tabloul vietii si operei celui considerat, de catre istoricul de arta George Oprescu, cel mai cultivat pictor roman, gratie educatiei sale realizate in cele mai bune scoli ale momentului, lecturilor sale din autorii antici, dar si moderni, si culturii sale referitoare la arta plastica si la muzica europeana.„Artistul, ca si literatul, trebuie sa apartina timpului sau; numai cu aceasta conditie operele lui se vor transmite posteritatii. El trebuie sa apartina tarii sale, numai astfel va fi uimitor. El trebuie sa-i exprime opiniile, daca tine sa fie adevarat si admirat de ganditori. El trebuie sa se arate concret in cugetarile lui, numai astfel va avea un ideal.” Theodor Aman
-
Enciclopedia notarială a familiei (vol. 1, vol.2, vol.3)
Editura: Monitorul Oficial
Autor(i): Dragoș Isache
Contractele civile imobiliare, vol. 1:
ISBN: ISBN 978-606-035-147-4
ISBN 978-606-035-148-1
Nr. pag: 344, carte legata
Data apariției: 2024Mostenirea , vol. 2:
ISBN 978-606-035-147-4
ISBN 978-606-035-149-8
Nr. pag: 288, carte legata
Data apariției: 2024Familia, vol. 3:
ISBN 978-606-035-147-4
ISBN 978-606-035-150-4
Nr. pag: 128, carte legata
Data apariției: 2024Enciclopedia notarială a familiei – un veritabil îndrumar civil simplificat, un manual de educaţie juridică civilă – reuneşte, în scris, în cele 760 de pagini, o bogăţie de informaţii, ordonate pe materii, explicate cetăţenilor într-un limbaj riguros, dar accesibil, însoţite de textele legale aplicabile şi de numeroase exemple şi, poate cel mai important, de o practică notarială verificată.
Cuvântul-înainte, prefața autorului și cuprinsul lucrării sunt traduse în limba franceză de către autor.
-
Centenarul intrării armatei române în Budapesta
Editura: Monitorul Oficial
Alin-Victor Matei, Daniel-Cosmin Obreja, Sorin Mărgărit
• Albumul dedicat campaniei militare din Ungaria din 1919 işi propune la aniversarea centenară a acelor evenimente să readucă in conştiinţa publică din prezent faptele istorice aşa cum au fost ele consemnate de către contemporani, prin intermediul documentelor păstrate şi a fotografiilor de epocă.• Albumul conţine, pe langă cele aproape 300 de fotografii din epocă, textul semnat de Alin-Victor Matei, cuprinzand o naraţiune a evenimentelor, prezentarea contextului politic naţional şi internaţional, aspecte abordate din punct de vedere social, economic, diplomatic, propagandistic, un spectru amplu de la latura umană la cea politico-administrativă. Un capitol important este dedicat operaţiunilor militare, explicate insă in context geopolitic, dar şi din viziunea combatanţilor, pornind de la soldaţii de rand şi pană la comandanţii militari, prin intermediul mărturiilor consemnate de aceştia, cercetate in arhive.
CUPRINS
- CAPITOLUL I. FINALUL RĂZBOIULUI?
- CAPITOLUL II. ELIBERAREA TRANSILVANIEI
- CAPITOLUL III. PÂNĂ LA TISA
- CAPITOLUL IV. DINCOLO DE TISA. OFENSIVA FINALĂ ȘI OCUPAREA UNGARIEI
- CAPITOLUL V. MEMORIA UNEI VICTORII
1919 a fost un an crucial in istoria romanilor. După experiența traumatizantă a războiului și momentele de grație din 1918, statul roman era pus in fața sarcinii foarte dificile a consolidării interne și a recunoașterii internaționale. Altfel spus, la finalul Marelui Război, Romania Mare rămanea, din unele puncte de vedere, doar un concept, un deziderat. Menită să dea substanță acestuia, campania militară din 1919 s-a desfășurat intr-un context complicat, generat de reorganizarea sistemului internațional, de o gravă criză economică și socială, de amenințarea extinderii bolșevismului, ceea ce o face cu adevărat remarcabilă.
Diversele imagini, multe dintre ele inedite, ne vorbesc despre memoria oficială a acestor evenimente, dar ne trimit și spre realitățile profunde din spatele acestora. Pe reversul unei umile cărți poștale care ne oferă imaginea podului dintre localitățile Szentes și Csongrád, pe Tisa, un ofițer, azi anonim, notează: „Podul […] care m-a costat 28 de soldați răniți, 7 morți și 3 ofițeri răniți.” Materialul vizual este insoțit de un text care va permite cititorului să plaseze imaginile in context și il va incuraja să se familiarizeze cu fascinantele dezbateri istoriografice care inconjoară evenimentele de acum 100 de ani.
Volumul de față, prin combinația fericită de text și imagini, reușește astfel să deschidă publicului larg și pasionaților de istorie o fereastră spre unul dintre momentele fondatoare ale Romaniei contemporane.
Conf. univ. dr. Florentina Nițu, decan al Facultății de Istorie, Universitatea din București
176 de pagini in formatul 24 x 26,5 cm, ISBN 978-606-035-026-2. Apariție: decembrie 2019.
-
Walt Disney, fabricat în România comunistă
Editura: Monitorul Oficial
Aurel Jiquidi este un nume aproape necunoscut pe piața cărții de artă romanești, iar creația lui artistică, deosebit de bogată și de talentată, este greu accesibilă chiar și unui public dornic și abil să descopere sau să recupereze valori neștiute, pierdute, uitate. Istoricul și criticul de artă Pavel Șușară incearcă să „repare” această nedreptate printr-un demers fără precedent, o superbă monografie inchinată pictorului și graficianului Aurel Jiquidi (1896 – 1962), insumand un număr impresionant de ilustrații (in jur de 300), menite să convingă, cu indrumările de interpretare ale specialistului, că istoria trebuie să rețină acest nume. Fiu al unui talentat grafician, Constantin Jiquidi, de la care a moștenit tușa caricaturală, satirică, Aurel Jiquidi a urmat cursurile Școlii de Arte Frumoase din București, după care a studiat pictura la Paris și la Roma. Lucrările sale sunt variate ca tehnică, de la desene abia creionate și ilustrații pentru cărți ori reviste la acuarele fine și uleiuri elaborate. In centrul lor „se găsește Omul, in totalitatea ipostazelor și a expresiilor sale”, omul prins in realitățile vremii sale, dar și omul atemporal, cu ceea ce il definește ca esență de-a lungul vremurilor.
„Privit insă de aproape și eliberat de prejudecățile unei receptări trunchiate, dar cu atat mai sigure de sine, Aurel Jiquidi iși dezvăluie adevăratul său chip de creator cu disponibilități multiple și de cercetător meticulos al celor mai complicate și mai imprevizibile stări (și manifestări) ale naturii umane. Dincolo de genurile artistice ilustrate și de stilistica sa ocazională, care de multe ori au indus in eroare și au creat iluzia unui acces facil la mesajul comic al unei arte directe și de consum imediat, artistul oferă imaginea surprinzătoare a personalității sale profunde, una gravă și interogativă, cand bantuită de spaime, de angoase și de coșmaruri, cand străbătută de reflecții metafizice, de stări meditative și de viziuni luminoase asupra unei umanități care iși găsește mereu resursele de a depăși marile și micile adversități ale istoriei diurne și ale propriei sale condiții.” (Pavel Șușară)
ISBN 978-606-035-084-2, 396 de pagini, 230 mm x 270 mm
-
Album Pallady
Editura: Monitorul Oficial
152 pagini, format 200 x 220 mm, data apariției 22 august 2017
Accesul la pictura și, mai apoi, in lumea lui Theodor Pallady nu se poate face pe scurtătură și, cu atat mai puțin, prin efracție. Cine se iluzionează că s-a intalnit cu acest artist, atat de greu de clasificat, și că a ințeles ceva dintr-o asemenea intalnire, doar trecand in grabă pe langă vreo cateva peisaje, scrutand tot atatea nuduri și consumand frugal o serie de naturi moarte, nu va face decat să-și creeze premisele pentru deziluzia finală. (Pavel Șușară)
Vă propunem o intalnire pe indelete cu acesta, atat cu pictura, cat și cu gandurile lui, cu ideile, dorințele, temerile sau dezamăgirile de artist, dar și de om. Cele 128 de ilustrații ale albumului, ce reprezintă lucrări din opera timpurie sau de maturitate a lui Pallady, sunt insoțite de insemnări ale pictorului, extrase din jurnal sau alte documente, și oferă astfel acea imagine variată necesară unei ințelegeri autentice.
Studiul introductiv sub semnătura lui Pavel Șușară aduce perspectiva specialistului și dezvăluie sensurile adanci ale personalității creatoare. Tablourile reproduse sunt din patrimoniul Muzeului Național de Artă al Romaniei, Muzeului Municipiului București, Muzeului de Artă din Constanța și Muzeului de Artă Dinu și Sevasta Vintilă din Topalu, Muzeului de Artă din Bacău, Muzeului de Artă din Brașov, Muzeului de Artă din Cluj-Napoca și din colecția particulară prof. Elena Zdrobiș.
ISBN 978-973-567-976-7
-
Brâncuși
Editura: Monitorul Oficial
Autor(i): Pavel Șușară
Nr pagini: 288, carte broșată
Anul apariţiei: 2020
ISBN: 978-606-035-138-2
Un sculptor de la Răsărit
Premiul „Brătianu”, Ministerul Culturii, 2020
Premiul „Lucian Blaga”, Academia Română, 2022
Studiul-eseu Brâncuși urmărește nașterea și evoluția operei brâncușiene într-un dublu context: pe de o parte, în mediul de formare din România, din care sculptura a lipsit cu totul până în a doua jumătate a sec. XIX și, pe de altă parte, în mediul parizian, în cea mai spectaculoasă perioadă a modernismului European. Cartea analizează trecerea lui Brâncuși de la sculptura canonică, de tip european, în care figurativul are o pondere majoră, culminând cu momentul excepțional pe care îl reprezintă Rodin, la sculptura nonfigurativă, esențializată și spiritualizată, în care se regăsesc atitudinea și filosofia specifice Răsăritului.
În acest sens, concluzia cercetării este aceea că opera brancușiană marchează o ruptură fără precedent în întreaga istorie a sculpturii europene, și nu numai, deplasând interesul de pe aspectul ei material, de pe percepția ei explicită ca masă, pe energia lăuntrică, pe imaterialitatea și pe spiritualitatea ei implicită. Revoluția radicală pe care o reprezintă opera lui Brancuși este tocmai mutația pe care ea o propune prin reevaluarea perspectivei răsăritene, nonfigurative și nondiscursive.
Pe pagina de titlu a fiecărui capitol sunt marcați grafic, de către Dalina Bădescu, pașii de la materie la energie, de la întuneric la lumină, pe care îi face Brâncuși în fiecare etapă a operei sale.
-
Eroi şi zei ai Antichităţii
Editura: Monitorul Oficial
384 pagini
ISBN 978-973-567-656-8
Vă invităm la o călătorie in lumea fascinantă a miturilor, a legendelor din timpuri străvechi, transmise peste secole şi incă profund inrădăcinate in memoria şi sensibilitatea artistică a societăţii moderne. Autoarea volumului işi propune şi reuşeşte să iniţieze cititorul in acest univers complex prin forma simplă, omogenă, dar şi atrăgătoare pe care o dă studiului structurat in patru secţiuni (prima – eroii, zeii, făpturile divine din panteonul grec şi roman, a doua – personajele de legendă din poemele homerice, a treia şi a patra – personaje istorice ale Antichităţii clasice). In cazul fiecărui personaj mitologic sau istoric sunt povestite pe scurt aventurile sale şi sunt menţionate caracteristicile, atributele şi modul in care este reprezentat de artişti. Textului accesibil, cu o grafică deosebită, i se adaugă dinamica imaginilor ce constituie reproduceri ale unor opere de artă celebre, in interpretarea cărora suntem discret indrumaţi.
-
Album Luchian
Editura: Monitorul Oficial
Thedor Enescu
Varianta romană-franceză, 216 pagini, format 200 x 220 mm, retipărire ianuarie 2020
Traducere: Ioana Vlasiu
Să mestece două culori se pricepe oricine. Dacă ai suflet, trebuie să-l arăți: in artă pe vorbă nu te crede nimeni.
Ştefan Luchian. Pe de o parte: meşteşugul, tehnica şi teoria asupra artei, pe de alta: harul, inspiraţia şi lucrul nestăvilit, neingrădit de norme sau şabloane. Luchian, dăruit in totalitate culorii, vorbeşte puţin şi incearcă să picteze mult, căci, pentru el, „isprava pe panză” e ceea ce contează, ceea ce reflectă cu adevărat „sufletul” artistului şi ceea ce poate dăinui şi lumina secolele. Emoţia e starea creatorului, iar sinceritatea viziunii programul său artistic. Astfel, odată cu numele lui, se deschide in pictura romanească un nou drum, al picturii moderne, antiacademice, aflate in acord cu descoperirile impresioniştilor in cultura occidentală. Prin articolul aflat sub semnătura lui Theodor Enescu, poate cel mai devotat cercetător al operei lui Ştefan Luchian, şi ilustraţia bogată, fiind prezentate tablouri din cele mai insemnate muzee și colecții particulare, albumul de faţă depune o mărturie asupra caracterului in egală măsură indrăzneţ, inovator şi personal, singular al artei marelui pictor.
ISBN 978-973-567-885-2